Elbil på laddning. Här behövs en lågkonduktiv kylarglykol.

Midland EV-glykol fixar bytet i elbilen

Två starka fördelar
Nya EV-glykolen levererar två starka fördelar för verkstad/ konsument:
1: Logistik: Fat istället för småemballage exempelvis 2-litersförpackning. Varje glykolbyte på runt 14 liter tar tid med småemballage jämfört fat med pumplösning.
2: EV-glykolen har ett mycket högt pris och Midlands EV-glykol kan reducera det totala priset för konsument med närmare 2 000 kronor per glykolbyte samtidigt som verkstaden kan behålla en god marginal.

Ny EV-glykol från Midland
Bilar med bränsleceller/ batteripack behöver en kylarglykol som inte leder elektricitet för att de ska fungera bra och uppnå maximal livslängd. Därför rekommenderas oftast inte en konventionell glykol. En formulering där monoetylenglykol kombineras med icke-joniska korrosionsinhibitorer möjliggör låg elektrisk ledningsförmåga samtidigt som glykolen är stabil över lång tid. Glykolens livslängd och stabilitet påverkas av vilka material som används i bränslecellerna/ battericellerna varför bytesintervallerna kan variera mellan olika bilmärken. Denna typ av glykol används i bland andra Hyundai och Kia elbilar.

Kylarglykolen är utvecklad för elbilar men även för bränslecellstekniken kallad PEMFC som står för Proton Exchange Membrane = Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell (vätgasbilar). Produkten är färglös och levereras färdig-att-använda med 48% etylenglykol och mindre än 10% vatten. Ytterligare inblandning av destillerat eller avmineraliserat vatten förändrar den elektriska ledningsförmågan och minskar korrosionsskyddet. Detsamma gäller inblandning av konventionell glykol, även för små volymer eftersom dessa är joniska. Blandning av olika glykoler rekommenderas inte.

Lägsta flyttemperaturen är -41 grader. Temperaturarbetsområdet är -30 grader till +90 med en kokpunkt på 108 grader.

Midland levererar kylarglykolen i 120 liters fat. Vid arbete med glykolbyte rekommenderas extrem renlighet samt att kärl och emballage som används, tillsluts noggrant efter arbetet.

P.S. Vill du få en snabb översikt som visar hur du minskar ditt verkstadssortiment för exempelvis Hyundai och Kia när det gäller motoroljor, transmissionsoljor och glykol så visar vi gärna det med ett lube chart. Det måste inte alltid vara krångligt eller besvärligt.

Midland har smarta lösningar. Ring Johan på 031-725 34 09 eller Marie på 031-725 34 10 för pris och förorder.

Midlands produktionsanläggning i Schweiz är ISO-certifierad varför den exakta leveranstiden inte är klar eftersom nya produktblad och säkerhetsdatablad med mera behöver färdigsställas först.