Digitalt kan vara skrämmande. Eller inte?

Halvdan ranking hos Google? 5 tips till dig som vill vässa din digitala marknadsföring

5 tips till dig som vill nå ut digitalt
- Flera verkstäder och bilåterförsäljare vi pratar med vill höras genom det digitala bruset för att både locka nya kunder och bygga sitt varumärke, säger Cecilia Flatt, kundreseansvarig på Midman. Här är våra tips:

1: Uppdatera dina digitala kanaler med relevant och personligt innehåll; Hemsida, Linkedin och/ eller Facebook. Midmans googlebyrå har tittat på några verkstäders hemsidor och säger: - Det vi kan se på rak arm är att de saknar relevant målsida för just söktermen bilverkstad. Detta gör att Google inte ger dem någon ranking på sökordet. Saknas det dessutom innehåll på sidan så kan inte Google indexera detta och verkstad/ ÅF halkar ned i söket.

2: Se över din hemsida tekniskt så att den laddar upp snabbt och visas responsivt i både desktop och mobil. Testa din sida på https://pagespeed.web.dev/

3: Mixa din digitala marknadsföring med de kanaler du använder idag (hemsida o.s.v.) med riktade kampanjer (sms-landningssida) i Midman Kampanj för både befintliga verkstadskunder och/ eller bilköpare (mobilnummerimport).

4: Midmans mediapartner Mynewsdesk tipsar om få upp rankingen lokalt. Till exempel skapa ett inlägg om att verkstaden är prisvärd i en viss stad. Eller att ni erbjuder speciella tjänster.

5: Ett annat tips handlar om innehållet på verkstadens/ ÅFs hemsida eller facebooksida: - Skapa guider och "tips & tricks", till exempel hur man själv kan felsöka innan man tar kontakt för en reparation. Folk gillar att få så mycket hjälp och info som möjligt innan de behöver ringa eller boka tid hos en verkstad. Ingen lätt balansgång kanske, men det handlar om att väcka intresse med matnyttig info och inte bara ett e-postformulär.

Lycka till önskar vännerna på Midman!