Att jämföra oljor är som att jämföra äpplen och päron

Att jämföra oljor är som att jämföra äpplen och päron

Äpplen och päron
Fredi Brack, produktutvecklare hos Midland Europa, säger att jämföra oljor och specifikationer är som att jämföra äpplen och päron. Hur svårt kan det vara och vad har det för följder? Han ger exempel på oljor som produceras i Nordamerika respektive Europa kopplat till helt olika serviceintervaller. Läs mer i bifogade artiklar från tidningen Motormagasinet.

Fråga Bosse har svaret
- Premiumoljor med högsta specar är självklart jämförbara, men problemen för många verkstäder uppstår när de ska ta ställning till samma oljemärkes budgetolja - ofta heter det att oljan klarar samma specifikationer och bilmärkeskrav, men när vi går på djupet stämmer oftast inte bilden. Följderna blir lägre marginal och/ eller fler oljesorter i verkstadens sortiment - ofta en överraskning för verkstaden, säger Fråga Bosse (Bo Andersson, maskiningenjör och produkttekniker på MIdland AB).

Fråga Bosse ger ett enkelt exempel: - Flertalet japanska biltillverkare har satt bränslespar som krav för bensinmotorer (ACEA A5 och/ eller API SN ILSAC GF-5). Midlands produkter Econova 5W-30 och Synqron 0W-20 är normerade för dessa krav och Econova är dessutom normerad för ACEA C2. Det innebär att den uppfyller de flesta krav för både bensin- och dieselmotorer. Många budgetoljor klarar inte detta varför verkstaden måste använda en motorolja (A5) för bensinmotorer och en annan (C2 eller C3) för dieselmotorer, säger han.