Micasa tecknar avtal med Kavat vård om Sveriges första arabiska boende för äldre

Idag öppnar Sveriges första arabiska vård- och omsorgsboende i Kavat vårds regi, i Tensta i nordvästra Stockholm. I samma fastighet på våningen ovanför finns redan ett persiskt vård- och omsorgsboende, Persikan, som även det är det enda i Sverige. Micasa Fastigheter har tecknat kontrakt med Kavat vård för hela fastigheten till 2019.

Det arabiska vård- och omsorgsboendet är döpt till Bejtona. Bejtona är arabiska och betyder ”Vårt hus”. Boendet består av två våningar med 18 nyrenoverade lägenheter med eget kök och balkong. En våning är till för personer med demenshandikapp och en våning för personer som behöver somatisk vård.  På varje våning finns parlägenheter, där par kan bo tillsammans.

– Vår satsning på etniska profilboenden har framförallt två orsaker. Den ena att fastigheten ligger i ett område där det finns många arabisktalande personer. Det andra att antalet arabisktalande personer ökar och efterfrågan och behovet av ett arabiskt boende därmed har blivit större, berättar Soheila Soltani.

– När människor blir äldre är en av de första sakerna som glöms bort det andra språket man har lärt sig och man går mer och mer tillbaka till sitt ursprung, fortsätter hon.

På Bejtona har det skapats en miljö som ger en arabisk atmosfär. Här serveras hemlagad arabinspirerad mat som tillreds i det gemensamma våningsköket och all vårdpersonal talar arabiska. Till varje våningsplan finns ett gemensamt kök samt tillgång till en stor balkong.

– En viktig sak är tryggheten för de boende, menar Soheila. Våra boende kan göra sig förstådda och kommunicera både med personalen och de andra boende, fortsätter hon.

Micasa Fastigheter har sedan tidigare ett antal etniska boenden. Ett estniskt och ett ungerskt seniorboende samt ett finskt äldreboende.

– Intresset för etniskt boende ökar. Vi har idag förfrågningar från ett antal grupper som vi försöker hjälpa, säger Anders Nordstrand, vd, Micasa Fastigheter.

För mer information kontakta:

Catharina Tavakolinia
, VD, Kavat vård, tel 08-580 047 02
Anders Nordstrand, VD, Micasa Fastigheter, tel 08-508 360 10

Micasa Fastigheter i Stockholm AB, dotterbolag till Stockholms Stadshus AB, är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter. Fastighetsbeståndet omfattar ca 130 fastigheter om drygt 1 miljon kvadratmeter. Omsättningen är cirka 944 miljoner kronor. Läs mer på www.micasa.se