Micasa Fastigheter initierar tävling om mat för äldre

Det har länge funnits en diskussion om kvaliteten på maten för äldre. Många tycker – rätt få gör något. Därför har Micasa Fastigheter tillsammans med Smaka på Stockholm startat tävlingen Mästerkockens Seniormatlåda där några av Sveriges bästa kockar tävlar om att skapa den bästa äldrematen.

Intresset för tävlingen har varit stort bland Sveriges kockar. Även juryn, som leds av Erik Lallerstedt, är mycket namnkunnig.

– Genom att delta i projektet Mästerkockens Seniormatlåda vill vi stimulera debatten om matens kvalitet och medverka till att höja kvaliteten på maten inom stadens vård- och omsorgsboenden, säger Anders Nordstrand, VD Micasa Fastigheter.

Kraven på maten för äldre är många. Det ska vara rätt näringsinnehåll, det ska vara gott, se aptitligt ut, kännas igen och dessutom vara lätt att äta och svälja.

Tävlingen genomförs på Stora Scenen i Kungsträdgården under Smaka På Stockholm. Den 3-6 juni tävlar varje dag två kockar mot varandra. Den sjunde juli går semifinaler och finaler, då är hela den sju man starka juryn på plats.

– God vällagad mat och en trevlig måltidsmiljö är en särskilt viktig del av äldreomsorgen.     Matlagningstävlingar är ett kul sätt att få fart på utvecklingen av bra mat. Det känns därför både roligt och angeläget att ägna en kocktävling åt just äldres mat, säger Micasa Fastigheters styrelseordförande Ewa Samuelsson (kd), äldreborgarråd i Stockholms stad.

Fakta om tävlingen
Åtta kockar komponerar var sin rätt som ska ha förutsättningar att uppskattas av den aktuella målgruppen, d v s människor som passerat 65-årssträcket
Tävlande kockar Markus Aujalay, Urika Brydling, Paul Svensson, Leif Mannerström, Crister Svantesson, Örjan Klein, Kurt Weid och Erich Shaumburger
Jury: Erik Lallerstedt, krögare, Christina Möller, provkökschef, hederdoktor vid Uppsala universitet, Ewa Samulesson, , äldreborgarråd i Stockholm, Carl Jan Granqvist, krögare, Curt Persson, förbundsordförande, PRO, Karl Erik Olsson, förbundsordförande, Sveriges Pensionärsförbund, SPF, Bert-Åke Varg, känd, pigg och matglad senior samt Anders Nordstrand, vd Micasa fastigheter. Tider: Dagligen 16.30 den 3-6 juni, semifinaler 12.30 och 14.30 och final 16.30 den 7 juni.

För mer information kontakta Anders Nordstrand, VD, Micasa Fastigheter 08-508 360 12