Micasa Fastigheter genomför unik driftupphandling

Upphandlingen sker med tyngdpunkt på kvalitet, till skillnad från tidigare driftupphandlingar där priset oftast varit styrande.

Micasa Fastigheter genomför under året den största driftupphandling som gjorts i Sverige inom ett begränsat geografiskt område. Upphandlingen sker genom att tillsyn, skötsel och felavhjälpande underhåll för varje fastighet åsätts ett fast pris och entreprenörerna presenterar vilka resurser de avser att avsätta.

Det är sammanlagt 1 015 000 kvm BRA och 71 fastigheter av bolagets totala bestånd av ca 1 046 000 kvm BRA och 134 fastigheter som läggs ut på entreprenad.  I förslaget uppgår det fasta arvodet till 30,5 miljoner kr per år.

För fastighetsbranschen är det helt nytt att enbart använda kvalitetskriterier. Tanken är att Micasa Fastigheter ska få bättre styrning och kontroll av driftekonomin på varje fastighet och av kvaliteten på det utförda arbetet. Utvärderingskriterier är exempelvis resurser, personal, organisation, ledningssystem och utbildning. Samarbete och förbättringsarbete är nyckelord.

Micasa Fastigheter bestämmer vilket resultat som ska uppnås och entreprenören bestämmer arbetsmetoden. Det gör att entreprenören blir mer av en kreativ partner och det skapar också engagemang för förändrings- och förbättringsarbete.

- Det har hittills funnits en tendens att diskussioner mellan parterna handlar om gränsdragningar och pris och krav på extra ersättning. En fokusering på lägsta pris i upphandlingar är begränsande. Nu får vi möjlighet att i stället premiera samarbete och utveckling, säger Ander Nordstrand, VD, Micasa Fastigheter.

För mer information kontakta Anders Nordstrand, VD, Micasa Fastigheter tel 08-508 360 10