Över hundra rattfulla på Trafiknykterhetens Dag

Polisen genomförde 47 511 utandningsprov över hela landet i samband med Trafiknykterhetens Dag tidigare i veckan. Totalt rapporterades 103 för rattfylleri. Av dem var 72 alkohol- och 31 drograttfylleri. Flest rapporterades i Stockholm och därefter kom Västra Götaland och Skåne.

Polisen i Västerort, Stockholm, fick förstärkning vid sin nykterhetskontroll av Kongliga Teknologkören. Polisen vinkade in bilister, utförde nykterhetskontroll och de som var nyktra fick som belöning en serenad sjungen för sig.

En av dem var Yvonne Persson som blev sjungen för av fem tjusiga unga män: ”Tack du ljuva bilist, för att du bakom ratten, är nykterist”.
– Åh vad trevligt, det här borde hända oftare! skrattade Yvonne.

Den tionde omgången av Trafiknykterhetens Dag 9 maj bjöd på aktivitet över hela landet. 297 olika slags manifestationer mot rattfylleri gjordes. Huvudarrangör är MHF och dess systerorganisation MADD - Mothers Against Drunk Driving. En rad partners finns också med i arrangemanget: Rikspolisstyrelsen som genomförde en av årets största punktinsatser för att kolla trafiknykterheten, Bilprovningen, Körkortonline.se, Michelin, NTF och SalusAnsvar.

Resultat av utandningsproven per polismyndighet: Se resurslänkarna!

Mer information:
Helena Gottberg, kommunikationschef MHF.

Carolina Ekéus, pressekreterare Rikspolisstyrelsen