Mestergruppen investerar i nytt modernt logistikcenter – flyttar verksamheten från Helsingborg till Jönköping

Mestergruppen, som är Sveriges ledande bygg- och färghandelskoncern med varumärkena XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama, har tecknat avtal med Nowaste Logistics för att bygga ett nytt modernt logistikcenter i Jönköping.

Det nya logistikcentret kommer att ha en total yta om drygt 18.000 kvadratmeter och förväntas vara klar för drift i första halvan av 2025.

-Vi fortsätter att stärka vår konkurrenskraft på marknaden. Vi bygger nu en logistikanläggning som kommer att skapa kapacitet för nuvarande och framtida verksamheter och förvärv, säger Johan Augustsson VD Mestergruppen Sverige.

Mestergruppen har som mål att ha branschens mest nöjda och lönsamma medlemmar och i det uppdraget finns en en ambitiös tillväxtagenda samtidigt som Mestergruppen, som marknadsledande aktör, är med och visar vägen mot klimatneutralitet. Det nya logistikcentret får miljöcertifieringen "Breeam Excellent" och fokus ligger bland annat på att reducera de totala utsläppen.

-I det nya moderna logistikcentret skapar vi en ännu bättre effektivitet samtidigt som vi till våra medlemmar skapar en högre servicegrad och en kostnadseffektivare drift där vi bland annat kan skapa mer kompletta leveranser genom att erbjuda våra medlemmar fler leverantörer på en leverans och därmed minska vår utsläpp betydligt. Denna investering skapar en mer hållbar varuförsörjning ur flera perspektiv, där bland annat solcellerna på byggnaden hjälper till att minska våra avtryck, säger Kristian Reistadbakken, Varuförsörjningsdirektör Mestergruppen.

- Vi är både glada och stolta över att få fortsätta den här resan tillsammans med Mestergruppen. Tillsammans tar vi logistiken in i framtiden och vi fortsätter att stärka konkurrenskraften för Mestergruppens alla medlemmar, säger Johan Kallin, VD Nowaste Logistics.

Tidigare under året har Mestergruppen gått ut med att man förvärvade aktiemajoriteten i först Happy Homes och sedermera Colorama vilket gör att man nu är en av marknadsledarna på färg i Sverige.

-Vi får väldigt mycket synergier med de två förvärven. Alltifrån förbättrade inköpsavtal och ökade volymer till kompetens och synergier på just logistik. Vi har nu ett av Sveriges största butiksnät och det är många leverantörer som vill vara med på vår resa, säger Daniel Belmonte, Inköpsdirektör Mestergruppen.