Gå direkt till innehåll
Försämring av psykisk hälsa, ökande sjukvårdskostnader och talangbrist är bland de största riskerna som omformar arbetsplatsen för anställda i Europa.

Pressmeddelande -

Stockholm, 12 juni 2024 - En ny analys som släpptes nyligen av Mercer Marsh Benefits, en global rådgivare inom hälsa, förmåner och risker samt en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), avslöjar att försämring av psykisk hälsa, ökade sjukvårdskostnader och talangbrist är bland de främsta riskerna som organisationer står inför i Europa. Dessa risker kommer att förändra arbetsplatsen när företag konkurrerar med en mängd kort- och långsiktiga påtryckningar för att inte bara attrahera och behålla nyckeltalanger, utan också skapa mer hållbara arbetsplatser för framtiden.

Mercer Marsh Benefits globala rapport, People Risk 2024, bygger på åsikter från 4 575 HR- och riskexperter och rangordnar risker efter sannolikhet och allvarlighetsgrad inom fem huvudområden: teknologisk förändring och störning; talangledning och arbetspraxis; hälsa, välbefinnande och säkerhet; styrning, efterlevnad och ekonomi; samt miljö, hållbarhet och skydd.

Med regionala åsikter som spelar många globala resultat rankade respondenter i Europa försämring av psykisk hälsa som den näst allvarligaste risken för sina organisationer, men de rankade den dock som den 20:e av 25 mest sannolika risken att inträffa - trots att tillgången till hälso- och sjukvårdssystem har försämrats sedan pandemin, vilket har resulterat i missade diagnoser och behandlingar eller vård av lägre kvalitet. Dessutom tror mer än hälften av respondenterna i Europa att ökande hälso- och förmånskostnader (55%) och brist på talang (56%) kan ha en katastrofal inverkan på deras organisation.

Oscar Lekander, Chef för Pension & Försäkring på Mercer Sverige säger: "Sveriges unika hälso- och sjukvårdssystem har både skillnader och likheter jämfört med andra europeiska länder. Genom att nyttja styrkorna i vårt eget sjukvårdssystem och samtidigt anta bästa praxis från hela världen kan vi med relativt enkla medel återta vår ledande position inom sjuk- och hälsovård. Vi har en lång tradition i det här landet att skapa hållbara arbetsplatser som prioriterar medarbetarnas välbefinnande utan att tumma på med företagens vinster. Om något så har vi inte råd att sitta still och inte göra någonting. Jag tror vi kan vända denna trend och jag ser faktiskt en väldigt positiv framtid på den svenska arbetsmarknaden."

Inom de fem huvudområdena tror 52% av respondenterna i Europa att skillnader i belöningar och värderingar mellan chefer och anställda kan ha en allvarlig inverkan på deras organisation, och endast 27% har för närvarande ett effektivt och tydligt definierat erbjudande till anställda på plats. Medan 40% av respondenterna är oroade över en ökad risk för cyberattacker på grund av bristande medvetenhet om cybersäkerhet, organisationsdesign och kultur, har endast 29% för närvarande en effektiv cybersäkerhetskultur på plats.

David Dodd, partner och rådgivningsledare på Mercer Marsh Benefits Europe, säger: "Många europeiska organisationer står inför katastrofala risker som som HR- och riskexperter ser som hot mot deras verksamhet. Även om dessa risker inte är unika för Europa, kräver geopolitiska utmaningar, som val i stora länder och konflikter vid vår dörr, tillsammans med en utmanande ekonomisk miljö, en balans mellan ekonomi och empati när anställda kräver mer stöd på arbetsplatsen.

"Samarbete mellan HR- och riskteam är avgörande för att utveckla förebyggande strategier. Företag kan hantera risker direkt genom att dra nytta av personliga lösningar och AI, samt genom att anpassa strategier till förändrade system och regelverk. Genom att ta itu med dessa utmaningar kan organisationer säkerställa en hälsosammare och mer produktiv arbetsstyrka och styra Europas föränderliga arbetslandskap mot positiva resultat."

Talesperson: Oscar Lekander, +46 76 8612845, oscar.lekander@mercer.com