2022 blev Mercedes-Benz bästa år någonsin för transportbilar i Sverige. Sprinter var ohotad 1:a i större klassen.

Rekordår för Mercedes-Benz transportbilar i Sverige

2022 blev Mercedes-Benz bästa år någonsin för transportbilar i Sverige. Försäljningen ökade med mer än 36 % på en krympande marknad. Marknadsandelen blev 15,1 % och i december var man landets största märke med en marknadsandel på nästan 20%.

– Det har varit ett makalöst år för oss och det avslutades med rekord på alla fronter. Det säger Fredrik Sidnäs som är försäljningschef för Mercedes-Benz Transportbilar i Sverige.

Totalt såldes 34 514 lätta lastbilar (> 3,5 ton) i Sverige under året och av dessa var 5 205 från Mercedes-Benz. Det ger en marknadsandel på 15,1 % vilket är det högsta som märket uppnått.

– Det mest fascinerande är att vi sålde 36 % fler bilar under 2022 jämfört med året innan. Och detta i en marknad som krympte med nästan 5 %. Inget annat märke kan uppvisa en liknande förändring.

I december accelererade försäljningen ytterligare och man mer än fördubblade sin försäljning under månaden för att sluta som landets största märke med en marknadsandel på 19,7 %.

– Sprinter är helt ohotad 1:a i den större klassen och både Vito och nya Citan tar marknad i mellan och kompakt-klasserna. Vi märker att både stora kunder och småföretag tycker om det vi kan erbjuda. Inte bara själva bilarna utan också våra serviceavtal och digitala funktioner som bidrar till en hög tillgänglighet och en bra lönsamhet i verksamheten. Dessutom har vi bra planering och har under större delen av året kunnat leverera bilar när kunderna vill ha dem.

Dubbelt så många eldrivna transportbilar

Elektrifieringen av transportbilsmarknaden ligger några år efter personbilarna, men nu har det börjat ta fart ordentligt. Mercedes-Benz har mer än fördubblat sin försäljning av eldrivna transportbilar jämfört med året innan.

– Det är bara början. Vi har snart säljstart för nya eldrivna eCitan och vi har redan många som står i kö.

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz personbilar och transportbilar i Sverige. Huvudkontoret ligger i Malmö där vi har en gemensam svensk-dansk organisation för de två marknaderna. Sammanlagt är vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service. Vårt systerbolag Mercedes-Benz Finans Sverige AB erbjuder bilfinansiering och andra fordonsrelaterade servicetjänster. Den svenska verksamheten ingår i den globala koncernen Mercedes-Benz Group AG. Bolagets grundare Gottlieb Daimler och Carl Benz skrev historia när man uppfann den första bilen år 1886. Daimler är en av de största producenterna i världen av premiumbilar och världens största tillverkare av kommersiella fordon.