Ny version av Mercedes-AMG GT: både för väg och bana

På årets upplaga av Goodwood Festival of Speed visade Mercedes-AMG en helt ny medlem i AMG GT familjen. Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ är speciellt framtagen för de som vill ha en bil som trivs lika bra på bankörning som på landsväg. Gjord för den som vill ha den mest direkta responsen i de allra snabbaste kurvorna – varv efter varv.

Att ta fram en bil för bankörning handlar inte bara om prestanda och muskler. Det är minst lika mycket en fråga om smidighet och att kunna hantera all kraft på rätt sätt.

Nya Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ är gjord för den som vill kunna använda sin bil för tuff bankörning, men sedan köra hem på landsvägen i samma bil. Liksom de andra AMG GT -modellerna går den även att få 2+2 sitsig.

Bilens V8 levererar 612 hk och 850 Nm och den gör 0–200 på bara 10,9 sekunder och 0-100 går på 3,2 sekunder. Toppfarten är 317 km/tim. AMG ACTIVE RIDE CONTROL fjädring med aktiva krängningshämmare är standard liksom styrbar bakaxel, helt variabel fyrhjulsdrift och aktiv aerodynamik.

Extremt kylpaket och ny aerodynamik

För att hålla temperaturerna på hanterbara nivåer vid tuff körning har bilen kraftigt förstärkt kylning med två extra kylare placerade i de både främre hjulhusen. Både främre och bakre differentialer, liksom fördelningslådan, har egna toppmonterade kylare med eldrivna vattenmpumpar.

Undersidan är omdesignad för att styra mer luft till bromsarna.

Fronten har fått ny design med bland annat AIRPANEL aktiv luftkontroll som bidrar till att minska lyftkrafterna på framaxeln med upp till 30 %. Luftdeflektorerna på bilens undersida påminner om de på Mercedes-AMG ONE och ökar tillsammans med bland annat bakvingen, downforce på bakaxeln med ca 15 kg.

Smidda 21-tums fälgar är standard liksom keramiska bromsar. Fram sitter 420 mm skivor med sex ok - de största bromsar som ingår i Mercedes-AMGs sortiment.

Säljstart beräknas ske i september.