Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC

Nu kommer Mercedes-Benz GLE som laddhybrid – med över 9 mil räckvidd.

Nu breddar Mercedes-Benz utbudet av laddhybrider med en bil som har en räckvidd som slår det mesta. Hybridversionen av fullvuxna suven GLE klarar sig nämligen upp till 99 kilometer på en laddning med ren el. Priserna i Sverige börjar på 735.000 kronor.

Mercedes-Benz GLE kan på många sätt sägas vara bilmodellen som startade hela suv-trenden. Rymlig, lyxig och ytterst kapabel i dåliga – eller obefintliga – väglag.

Förra året kom en helt ny version med många nya lösningar som stärkte modellens position, med bland annat självkörande funktioner och ett baksäte som är helt justerbart.

Nu kommer GLE som laddhybrid och det är en bil som verkligen ställer många tankar på ända. Med ett batteri på hela 23,4 kWh (netto) har bilen en räckvidd på 8,2 till 9,9 mil enligt den nya körcykeln WLTP. Det gör att GLE placerar sig i den absoluta räckviddstoppen bland alla marknadens laddhybrider.

Förbränningsmotorn är en bränsleeffektiv diesel på 194 hästkrafter och elmotorn levererar 136 hk. Det ger en systemeffekt på 320 hästkrafter och 700 Nm. Den kombinerade förbrukningen anges till 0,7 – 1,1 l/100 km och 18 – 28 g/km i CO2 utsläpp. Vid ren eldrift är förbrukningen 30,8 – 37,3 kWh/100 km enligt WLTP.

Toppfarten är 160 km/tim på eldrift och 210 km/tim med kombinerad drivning. Acceleration 0-100 går på 6,8 sekunder. Även som laddhybrid har bilen samma höga maximala släpvagnsvikt på upp till 3.500 kg som modellerna som bara har förbränningsmotor.

Nya GLE 350 de 4MATIC är fyrhjulsdriven och är utrustad med ett antal smarta funktioner som är både bekväma och hjälper till att maximera räckvidden vid eldrift. Förklimatiseringsfunktionen kan kyla ner eller värma upp kupén innan avfärd. Den haptiska gaspedalen underlättar helelektrisk körning genom att signalera för föraren hur långt gaspedalen kan tryckas ned innan förbränningsmotorn tar vid. ECO Assist funktionen analyserar data för bilens planerade rutt och kan hjälpa till att spara energi genom att underlätta för föraren att justera körstilen.

Bilen kan som tillval beställas med CCS-kontakt (Combined Charging Socket) och kan då laddas med både växelström (AC) och likström (DC). Maximal laddningskapacitet med likström är 60 kW och då kan bilen laddas från 20 % till 80 % på bara 20 minuter.

Priset börjar på 735.000 kronor, inklusive en diger utrustningslista. Fordonskatten kostar från 853 kr/år. Förmånsvärdet börjar på ca 4.339 kr/mån netto.

Läs mer om GLE här