Bring Sverige tog emot de första 22 exemplaren av nya Mercedes-Benz eSprinter med upp till 53 mils räckvidd

Första stora leveransen av nya eSprinter med upp till 53 mils räckvidd

Häromdagen var det dags för den första stora leveransen av eldrivna transportbilar med lång räckvidd i Sverige. Det var Bring Sverige som tog emot de första 22 exemplaren av nya Mercedes-Benz eSprinter med upp till 53 mils räckvidd.

De bilar som nu levererats är en delleverans av en stor beställning av nya versionen av Mercedes-Benz eSprinter. Den första transportbilen i klassen med en räckvidd på över 40 mil. Dessutom en bil som går att få både som skåpbil och som chassi för påbyggnad med bakgavellift.

22 av dessa bilar överlämnades till Bring hos Hedin Bil i Uppsala förra veckan.

– De flesta eldrivna transportbilar på marknaden är begränsade till korta innerstadstransporter, säger Mats Lemon som är Key Account Manager på Mercedes-Benz Vans i Sverige.

– Nya eSprinter har en räckvidd på ända upp till 53 mil i stadstrafik och 44 mil vid blandad körning Det är helt unikt!

Nya versionen av eSprinter har en helt ny konstruktion som ger plats för batteri på upp till 113 kWh i själva chassit. Laddningen kan ske med DC på upp till 115 kW vilket gör att föraren kan ladda för mer än 20 mils körning på bara en halvtimmes fikarast. Dessutom får den dra upp till 2 000 kg släp!

– Med nya eSprinter blir eldrift möjligt för de allra flesta användare.

Bring Sverige har en långtgående strategi för att ställa om sina paketleveranser till eldrift. Redan 2025 ska alla leveranser med transportbilar i storstäderna ske med eldrivna bilar.

Catherine Löfqvist är hållbarhetschef på Bring:

– Vi har sagt att vi ska ha 100% eldrivna lätta lastbilar i storstäderna redan 2025. Men nu har vi ju äntligen fått nya regler som gör att det går att köra eldrivna lastbilar med upp till 4,25 tons totalvikt på B-körkort. Då är de ju formellt inte ”lätta lastbilar” så vi får nog justera begreppet till transportbilar.

– Våra nya eSprinter kommer att kickstarta den här omställningen!