Förra årets TechStar-stipendiater på plats i Stuttgart.

17 studenter får stipendier av Mercedes-Benz

Nu är det klart vilka 17 avgångselever från gymnasieskolans fordonsprogram som får årets upplaga av Mercedes-Benz stipendium TechStar. Stipendiaterna får bland annat en specialutbildning inom sin respektive specialitet och en resa till Stuttgart.

Det råder brist på nya tekniker till landets fordonsverkstäder. Som ett led i arbetet med att ändra på detta har Mercedes-Benz sedan 2018 valt att uppmärksamma de duktigaste eleverna på gymnasieskolans fordonsprogram med sitt stipendium TechStar. I år är det 17 elever från 13 gymnasieskolor som får det – fördelade på personbils/transportbilstekniker och lackerare. De sistnämndas stipendier delas ut i samarbete med Axalta.

– Uttagningen sker av oss i samarbete med våra serviceverkstäder och agenter i hela landet, säger Stefan Segerstråle på Mercedes-Benz Sverige AB.

– Vi går till stor del på betyg, men också på hur de motiverar att de är framtidens fordonstekniker. Det finns många mogna och kloka tankar om detta bland dessa unga människor.

Stipendiaterna får förutom diplom, trofé och en resa till Stuttgart i Tyskland också en specialutbildning. För personbils/transportbilstekniker är den en fyra dagar lång utbildning till ”Qualification Program Maintenance Technician” vid Mercedes-Benz internationella utbildningsanläggning i Malmö. Utbildningen gör deltagaren till kvalificerad Mercedes-Benz underhållstekniker för person- och transportbilar och att denne får utföra service på fordon hos auktoriserade Mercedes-Benz Serviceverkstäder.

I år kommer eleverna från:

Jämtlands Gymnasium Fyrvalla; Östersund (3 stipendiater)

Stockholm transport och fordonstekniska gymnasium, Stockholm (2 elever)

Ållebergsgymnasiet, Falköping

Dragonskolan, Umeå

Vimmerby gymnasium, Vimmerby

Yrkesgymnasiet i Linköping

Fredrika Bremergymnasiet, Handen (Stockholm)

Praktiska Gymnasiet, Limhamn (Malmö)

Wisbygymnasiet, Visby

Bråvallagymnasiet, Norrköping