Besök hos KNOLL Maschinenbau GmbH i Bad Salgau

Tysklandsresa för djupare insikt och relationer

Under april månad åkte Jon Lundahl, Andreas Strömbom och Marie Alsér till södra Tyskland för att besöka vår största leverantör och moderbolag, KNOLL Maschinenbau. Under två intensiva dagar fördjupades relationerna mellan bolagen. Vi fick god insikt i olika processer och förde intressanta diskussioner om pågående och framtida projekt.

• Jag märker redan att resan var nyttig och bidrar till att det är lättare att ta upp telefonen eller skicka ett mail, när jag vet vem det är som tar emot det på andra sidan, säger Andreas som bara jobbat på Mercatus i en månad när vi åkte ner.

I en tid då digitala verktyg underlättat och bidragit till att Mercatus och andra med oss, kunnat upprätthålla kund- och leverantörsrelationer är det lätt att tänka att det riktiga mötet inte behövs. Jon har i och med resan en annan uppfattning:

• För mig som dagligen har kontakt med våra leverantörer var det värdefullt att få ansikten på de vi gör affärer med. Mycket går att göra digitalt, men det mänskliga mötet är viktigare än man kan tro. Personkemi och förståelse för varandras vardag tror jag är en nyckel för starka relationer poängterar Jon på vår väg hem från Tyskland.

Även Marie tar med sig många intryck av resan:

• För mig som kvalitets- och marknadsansvarig är det viktigt att ha en stadigvarande relation med våra leverantörer, vi är ju deras förlängda arm gentemot gemensamma slutkunder och då måste vi förstå varandras processer och utmaningar. Att träffa flera personer på plats bidrar naturligtvis till en ökad förståelse som inte är möjlig enbart med digitala verktyg.

Under året kommer Mercatus att göra flera resor till KNOLL. Inte minst under deras öppna hus som pågår mellan den 14-16 juni som ett led i deras försenade 50-årsjubileum. Om du som kund är intresserad av att följa med för att se produktionen, hör av dig till din ansvariga projektledare så ser vi till att du får följa med nästa gång!