Stabila, säkra, miljövänliga processer på Fiskars i Polen

Stabila, säkra, miljövänliga processer på Fiskars i Polen

Under nästan tre veckor har Richard Hag och Patrick Hörmann varit på plats i Polen hos Fiskars Polska sp. Z.o.o. för installation och driftsättning av ett centralt skärvätskesystem KNOLL VL 1500.

Under sista året har Fiskars valt att flytta delar av sin produktion från Finland till Polen. I framtiden är planen att hela trädgårdsverktygstillverkningen ska flyttas till Polen, till den nybyggda fabriksbyggnaden.

Flyttningen av tillverkningen innebar att Fiskars Polen utvecklat sin produktion med flera slipmaskiner för att få stabila, säkra, miljövänliga processer. Den av Mercatus levererade nyckelfärdiga anläggningen bygger på Knolls vakuum-assisterade filter VL 1500, ett ändlöst bandfilter med mycket hög avskiljningsgrad. Från filtret går slipmullen via skruvtransportör vidare för brikettering till brikettpress.

Genom återvinning av skärvätska och material främjar anläggningen inte bara miljön utan också bättre ekonomi.