Jan Alsér presenterar Mercatus

Fullsatt Renhetsseminarium i Örebro

I onsdags hade Mercatus förmånen att medverka och föreläsa när Viverk höll sitt fjärde Renhetsseminarium, denna gång i Örebro.

Ett mycket lyckat och fullsatt seminarium, så sammanfattas bäst Viverks fjärde Roadshow som gick av stapeln i Örebro den 12 februari. Trots ett flertal uppgraderingar av lokalerna var det flera som inte fick plats och som nu står på väntelista till nästa seminarium den 15 april i Hudiksvall.

Det tidigare vinnande konceptet med RISE som samarbetspartner, kunskapsföreläsare och diskussionsunderlag, kompletterades denna gång med Mercatus som visade sig vara ett både uppskattat och passande inslag.

Skärvätskerening och spånhantering
Jan Alsér och Herman Selin från Mercatus höll ett intressant föredrag om hur man med olika tekniker kan rena och recirkulera skärvätskor och oljor. De pratade även om hur man på olika sätt kan hantera och återvinna metallspånor.

Jan Alsér och Herman Selin från Mercatus. Foto: Herman Selin, Mercatus

Det senaste inom renhet och mätmetoder
Pär Andersson från RISE var också på plats och gav oss det senaste inom partikelrenhet och ytrenhet, mätmetoder och normer. En mycket uppskattad föreläsning där han generöst bjöd på sin kunskap.

Pär Andersson från RISE. Foto: Herman Selin, Mercatus

Kombinera tekniker och spara både pengar och miljö
Efter diskussionerna som följde på ämnet renhet höll Jan ”Kasten” Kastensson och Hans Svanberg från Mercatus en föreläsning om membranteknik och processvätskerening, där de presenterade de olika tekniker och produkter vi jobbar med. Och inte minst om hur positivt detta kan vara för miljö och ekonomi.Jan ”Kasten” Kastensson och Hans Svanberg från Mercatus. Foto: Herman Selin, Mercatus

Många intressanta diskussioner
Ytterligare en komponent i detta lyckade koncept har visat sig vara att genomföra föredragen mer i form av öppna diskussioner. Det visar sig inte minst efter föredragen där även deltagarna sinsemellan diskuterar och utbyter egna erfarenheter med varandra,Som några av deltagarna själva uttryckte saken:

– Här träffar man likasinnade, som har samma frågeställningar och man kan utanför sin egen arbetsplats få möjligheten att dryfta och ventilera i en lugn och modererad miljö, utan att bli störd.

– Även möjligheten att kunna nätverka och se nya möjligheter är perfekt!

– Att RISE har en grupp (CFR) var nytt och det är exakt den typen av forum vi söker.

Vill du veta mer eller boka en plats till ett kommande seminarium? Kontakta Peter Helmersson på mail: peter.helmersson@viverk.se eller telefon 0735-233 000.

Vill du ha mer information från föreläsarna, hittar du våra respektive kontaktuppgifter här: