Galå Fjällgård bygger passivhus för framtida turistprojekt

Ett passivhus är konstruerat så att den har en väldigt låg energiförbrukning. I bästa fall klarar den sig utan tillskott av energi utifrån de egna väggarna.

Som företagare inom turismbranschen tänker även Miriam och Christoph Schenk att utnyttjar fördelar med passivhus för sina kommande projekt. Under 2009 har grundstenen lagts för att utöka verksamheten och det har börjats med arbete för en fjällkrog.

I Norrland finns det ganska få projekt för passivhus än så länge fast det har blivit allt vanligare i Södra Sverige. Ett mycket kallare klimat bidrar till stor del att det alltid kommer att behövas tillskott av energi för uppvärmning.

”Vi ska använda oss av konstruktionsdetaljerna för passivhus såsom lite tjockare väggar, lufttätt skal invändigt och rejält med isolering för att hålla energiförbrukning så lågt som möjligt. Sedan kompletterar vi uppvärmningen av huset med en miljövänlig och effektiv pelletspanna” förklarar Christoph som driver Galå Fjällgård med sin fru Miriam.

I planerna ingår även att bygga ett privat bostadshus för familjen som hittills har bott i en fritidsstuga på gården. För båda husen kommer det användas moderna material för att klara de höga kraven.

”Egentligen är konstruktionen inte så speciell men man bör lägga uppmärksamhet på vissa detaljer och vara konsekvent i genomförandet” berättar Miriam. ”Vi hoppas att kunna bidra till att öka intresset kring passivhus här i Jämtland.”

Om Galå Fjällgård:

Galå Fjällgård är en familjär fjällanläggning vid foten av Oviksfjällen i Jämtland. Galå Fjällgård har öppet året om och erbjuder komfortabelt boende i ett unikt läge i vildmarken. Anläggningen riktar sig till gäster som söker avkoppling i en lugn miljö samt vill vara aktiva i naturen.

www.gala-fjallgard.com

• resor
  • nybygge
  • krog
  • fjäll
  • semester
  • mat
  • sommar
  • upplevelse
  • äventyr
  • gps-vandring
  • stuga
  • jämtlandsfjällen
  • fjällfiske
  • fjällstuga

• Jämtland

Syftet med projektet Mera reseanledningar till Jämtland/Härjedalen är att stärka företagande kvinnors ekonomiska tillväxt inom branscher för turismkronan och förbättra förutsättningarna för en konkurrenskraftig besöks- och turismnäring på landsbygden i Jämtland/Härjedalen.

Galå Fjällgård/Miriam Schenk

Kontaktperson på Galå Fjällgård Fäbodgruppen/Galå Fjällgård +46 (0)687-140 08