Drömmen tog de tyska företagarna till Oviksfjällen

Under 90-talet reste Miriam och Christoph Schenk till Sverige under semestern, mest för att vandra och uppleva vildmarken. I utlandet är bilden av Sveriges natur oftast präglad av storslagna vyer och fjällen. ”När vi mötte detta i verkligheten så blev vi hänförda av de stora ytorna och den ostörda naturen som inte går att jämföra med det som vi kände till sedan tidigare” berättar Miriam.

Planen att emigrera från Tyskland mognade fram långsamt och 2004 var det dags för paret Schenk att flytta till Sverige. De hade tillsammans utvecklat idén om att bygga upp en turistanläggning i de fina fjälltrakterna i Jämtland. Fastigheten i Galåbodarna var i början ren skogsmark och det blev mycket planering, många ritningar och långa diskussioner innan affärsidén om Galå Fjällgård var konkret. Med stor entusiasm har paret lagt ner mycket eget arbete på att utforma anläggningen och att bygga timmerstugorna.

”Vi började med att avverka själva skogen för byggplatsen för att sedan bygga stugorna” förklarar Christoph. Imponerande nog är det eftersom ingen av dem är utbildat snickare. De är båda civilekonomer i grunden och har jobbat för industriföretag i Tyskland. Stugornas väggar köptes som byggsats men resterande jobb som takläggning och invändiga snickerier gjordes av Christoph och Miriam. Efter 4 års byggnadsarbete stod anläggningen nästan klar och fjällgården har haft regelbundna gäster sedan 2006. Galå Fjällgård har öppet året om och siktar på att kunna erbjuda komfortabelt boende i en miljö där naturen och lugnet tillåter avkoppling från stress och vardag.

Utmaningar som livet i glesbygden medför har inte blivit färre sedan Miriam och Christoph fick sitt första barn för ett år sedan. ”Det är långa vägar till byarna och bilkörning tar mycket tid men allt detta kompenseras av den fina naturen och lugnet som vi har omkring oss på gården. Det är inte självklart längre för barn att de får uppväxa med naturen som lekplats.”

Om Galå Fjällgård:

Galå Fjällgård är en familjär fjällanläggning vid foten av Oviksfjällen i Jämtland. Galå Fjällgård har öppet året om och erbjuder komfortabelt boende i ett unikt läge i vildmarken. Anläggningen riktar sig till gäster som söker avkoppling i ett lugnt miljö samt vill vara aktivt i naturen.

www.gala-fjallgard.com

• fjällgård
  • fjällstuga
  • fjällfiske
  • jämtlandsfjällen
  • stuga
  • gps-vandring
  • semester
  • äventyr
  • upplevelse
  • sommar
  • vinter
  • fäbod
  • resor

• Jämtland

Syftet med projektet Mera reseanledningar till Jämtland/Härjedalen är att stärka företagande kvinnors ekonomiska tillväxt inom branscher för turismkronan och förbättra förutsättningarna för en konkurrenskraftig besöks- och turismnäring på landsbygden i Jämtland/Härjedalen.

Galå Fjällgård/Miriam Schenk

Kontaktperson på Galå Fjällgård Fäbodgruppen/Galå Fjällgård +46 (0)687-140 08