Från utbränd till produktiv på två månader!

För en tid sedan ringde en man till mig och berättade att han var totalt slut. Han satt hemma i soffan och kände sig helt tom och utbränd. Han ville inte gå till sin chef och berätta, då skulle det “sättas in åtgärder” och det ville han inte. Han kände instinktivt att det inte var rätt väg att gå till läkare och bli sjukskriven. Två månader senare är samme man högpresterande och välmående.
   Jag ska berätta om en man som jag coachat under en längre tid. Han är projektledare och tekniskt ansvarig på ett IT-företag och har i många år jobbat väldigt mycket, ofta mer än 60 timmar/vecka. Han har haft dåligt med tid för annat och andra. Han har också funnit att han känt sig lat och/eller otillfredsställd när han inte jobbat. Inget annat har varit riktigt inspirerande och tillräckligt utmanande. Insikten om att han blivit beroende av att jobba, var “jobboholic”, blev tydlig för något år sedan. Trots det, eller just därför, har han haft väldigt svårt att ändra sitt beteende. Hjärnan har skapat sanningar utifrån rådande situation. Och känt sig tryggast när den fått fortsätta på inkört spår.
   För ca två månader sedan ringde denna man till mig och berättade att nu var han totalt slut. Han satt hemma i soffan och kände sig helt tom och utbränd. Han ville inte gå till sin chef och berätta, då skulle det “sättas in åtgärder” och det ville han inte. Han kände instinktivt att det inte var rätt väg att gå till läkare och bli sjukskriven. Vi bestämde att ses inom kort och tills dess fick mannen i uppgift att varje dag, under en liten stund, göra något enbart för sitt höga nöjes skull. Till exempel ta en joggingrunda utan prestationskrav (han hade sprungit mycket tidigare, men slutat, hann inte). Eller läsa något skönlitterärt.
   Vi träffades, pratade, jag coachade honom för att komma vidare och när vi avslutade mötet hade mannen gett sig själv ett löfte: han skulle börja sätta sig i stillhet 5 minuter/dag och uppmärksamma sina tankar och öva att släppa dem genom att fokusera på sin andning. En kort mindfulnessövning med andra ord. Till saken hör att denne man lovat sig själv (och mig) förut att meditera, men aldrig kommit sig för på allvar. Det var ju trots allt litet “flummigt”. Trots att han fått mycket vetenskaplig information av mig kring vad som händer i hjärnan när den får öva sig att fokusera. Men nu var det allvar och motivationen var hög.
   Två månader senare är denna man mer balanserad och presterande än någonsin. Och han mår utmärkt! Han har gått från utbränd till fullt produktiv och mer effektiv än förut på två månader och tre möten! Han har inte anlitat den traditionella vården och inte heller varit sjukskriven. MEN – han har börjat jobba mentalt ergonomiskt, använder sitt arbetsminne smart och avsätter tid att öva upp sitt uppmärksamhetskapital i korta sittningar 5-10 minuter per dag. Det är ren hjärngympa som ger ökad medvetenhet och möjlighet till kloka val i vardagen. Vinsten är minskad känslighet för hot (min kund upplevde MÅNGA innan – det gör de flesta överbelastade hjärnor), ökad möjlighet att hantera de hot som ändå uppstår och lättare att välja att arbeta mer effektivt och klokt. Som exempel nämnde min kund en händelse som tidigare skulle tagit honom två dagar att reda ut och som han nu hanterade på en halv dag. Ett lysande exempel på äkta effektivitet.
   Mental Ergonomi skapar bästa förutsättningar för äkta effektivtet med hög prestationsnivå OCH välmående.
Anneli Godman
"den ofrivillige stressexperten"
ICC-certifierad coach

• prestations
  • utbränd
  • presterande
  • effektivitet

Dagliga livshot på jobbet presenterades på seminarium

Varje dag utsätts vi för livshot på jobbet. Enligt hjärnan. Det kan räcka med två kollegors huvuden tätt tillsammans när du går förbi för att din hjärna ska känna sig utfryst och därmed hotad. När hjärnan upptäcker hot prioriterar den att minimera dem. Då är vi inte produktiva. Hoten är flera. Deltagarna i ett seminarium på Kastellet 20/6 fick dem presenterade. Intresset var stort.

Hjärnan kan liknas vid en tonåring

Hjärnan är fantastisk! Och lurig! Den kan klara uppgifter briljant, vara kreativ och analysera med bravur. Och den kan luras, fylla i och hitta på. Och den är ganska lättskrämd. Ser du likheterna med tonåringen? Jag har följt fyra stycken - tonåringar alltså...

Neuroledarskap och Mental Ergonomi

Neurovetenskapen validerar den ena viktiga upptäckten efter den andra kring hur våra hjärnor presterar under press. I den stressade värld vi lever i kommer detta att bli helt nödvändig information för chefer och ledare. Och för medarbetare som själva vill ta ansvar för sin prestationsförmåga och hållbarhet. Nu lanseras nya utbildningar i ämnet.

Den ofrivilliga stressexperten ger sitt bästa sommartips

Semester - eller ny sorts stress? Vad är vad? Hur ska vi veta? Det pratas om stress i alla möjliga sammanhang. Ska man inte kunna få vara aktiv utan att kallas stressad? Kan man slappa utan att anses lat? Vad är vad, hur ska vi veta? Det första vi behöver lära är att inget är lika för alla. Och att vi samtidigt har mycket gemensamt. Vi har alla möjlighet till ökad medvetenhet.

Tillbaka efter semestern? Hushåll med arbetsminnet och orka mer!

Hjärnans arbetsminne är ungt och behöver vår hjälp. Det sitter i främre pannloberna och har inte så mycket rutin och resurser som många äldre delar i hjärnan. När arbetsminnet blir översvämmat tar gamla rutinerade delarna i hjärnan gärna över och det är lätt att hamna i vanemönster och stress. Resurserna för nytänkande, planering, analys och beslut minskar drastiskt när hjärnan blir splittrad.

Hemsida och blogg om Mental Ergonomi & Neuroledarskap

Anneli Ekström Godman verkar för ett arbetsliv där vi både får prestera och må gott. Ett arbetsliv där vi ger plats för både toppenprestationer och återhämtning. Där både företagsledning och medarbetare har kunskap och verktyg för att hantera den stress som oundvikligen uppstår. Där samverkan mellan individer flyter på för att man lärt sig hantera livshoten i vardagen. Framtidens arbetsliv!

Högt betyg för mindfulnessutbildning

I november höll Anneli Godman årets andra heldagsutbildning i mindfulness för Confex räkning. Nu är utbildningen utvärderad och liksom förra gången fick utbildningen och Anneli mycket höga betyg av deltagarna. "Mycket intressant kurs, lärde mig saker som jag redan hunnit testa." är ett av citaten på utbildningen där Anneli som kursledare fick 4,41 av 5 i betyg för sitt framförande.