Den nystartade Nordiska Mensastiftelsen delar ut sina första stipendier

Nordiska Mensastiftelsen delar ut sina första stipendier

Nordiska Mensastiftelsen, som stödjer forskning kring intelligens och den mänskliga hjärnan, delar nu ut sina första stipendier. De går till fyra forskare vid universitet i Sverige, Finland och Norge.

Den nystartade Nordiska Mensastiftelsen utlyste den första omgången nomineringar / ansökningar till stipendier i november 2020. Det som utlystes var ett antal belöningar för ’årets artiklar’, vetenskapliga artiklar inom relevanta områden som hade publicerats under 2019 eller 2020. Efter att ett antal intressanta nomineringar kommit in, bedömdes dessa av stiftelsens vetenskapliga råd, varpå stiftelsens styrelse beslutade belöna följande forskare:

Mottagarna får ett personligt stipendium på 1000 euro vardera.

- Vi är mycket glada åt att se intresset för denna första omgång stipendier, säger stiftelsens ordförande Janne Sylvest. Mängden nomineringar pekar också på hur mycket högkvalitativ forskning som pågår kring intelligens och den mänskliga hjärnan i de nordiska länderna.

De belönade artiklarna hör till olika vetenskapliga fält, vilket även visar på den bredd som finns i frågor kring hjärnans funktioner och intelligens. Nordiska Mensastiftelsen gratulerar pristagarna, och ser fram mot att fortsätta verksamheten med att annonsera nya möjligheter att söka stipendier längre fram under 2021.

Insamlingsstiftelsen Nordiska Mensastiftelsen, Nordic Mensa Fund, har till ändamål att att främja forskning kring den mänskliga intelligensens natur, karakteristika och användning med hänsyn till såväl fysiska och medicinska som psykologiska, sociologiska och utbildningsmässiga aspekter. Stiftelsen grundades 2020 och stöds av de fyra nordiska Mensaföreningarna: Mensa Sverige, Mensa Danmark, Mensa Finland och Mensa Norge. Stiftelsen har 90-konto.

Kontakt Sverige:
Monika Orski, tel 0733 742 773,