Menigos huvudkontor flyttar in i nya lokaler 2027

Menigos huvudkontor flyttar in i nygamla lokaler i Slakthusområdet

Slakthusområdet, Stockholms nya samlingspunkt för matupplevelser, kultur och musik, blir platsen för Menigos nya huvudkontor. Företaget flyttar in tillsammans med sin utbildningsverksamhet Restaurangakademien och tillhörande Bocuse d’Or Sverige, och skapar på så sätt en mötesplats för hela restaurangbranschen i sina nya lokaler.

Vi ser verkligen fram emot att flytta till nybyggda lokaler i Slakthusområdet. Området har en stark historisk koppling till mat och gastronomi - en tydlig identitet som nu utvecklas i en ny, modern tappning. Att området dessutom ligger med närhet till Stockholms restaurangliv har också varit avgörande i valet av plats för vårt nya huvudkontor. För oss känns det helt rätt att samla våra medarbetare i detta sammanhang, säger Jonas Köhler, VD Menigo.

Vid flytten lämnar Menigo sina nuvarande lokaler vid Globen, och Restaurangakademien samt Bocuse d’Or sina respektive lokaler i Slakthusområdet. Det nya huset består av en gammal magasinsbyggnad från 1930-talet som kommer att öppnas upp med glasade gavlar. Delar av det ursprungliga husets fasad och tak demonteras och en ny byggnad byggs till. Fastigheten ligger i direkt anslutning till kommande tunnelbaneuppgång och den nya stora parken som kommer att anläggas i området.

Hållbarhet är en viktig aspekt i hela områdets utveckling där fastigheterna kommer vara miljöcertifierade enligt BREEAM-SE och nivån Excellent. Då hållbarhet är en central del i hur Menigo bedriver sin verksamhet har det varit viktigt att en ny fastighet går i linje med detta fokus.

Fastighetsbolaget som utvecklar huset är Atrium Ljungberg, som också ansvarar för transformationen i hela området. I de nya lokalerna kommer det bland annat hittas:

• Menigos huvudkontor med testkök och sensorikrum
  • Restaurangakademiens verksamhet inklusive utbildningslokaler och utbildningskök
  • Bocuse d’Ors övningskök

Jag är väldigt glad över att vi får vara med och möjliggöra Menigos och Restaurangakademiens framtid i Slakthusområdet. Vi får med detta en verksamhet som ytterligare stärker stadslivet och områdets inriktning mot mat och dryck. Med fler arbetsplatser kommer Slakthusområdet bli en ännu mer levande stadsdel även dagtid, något som kompletterar den restaurang- och kulturdestination som nu växer fram här, säger Petter Klingofström, Leasing Manager på Atrium Ljungberg.

Inflyttning sker i början av 2027 då den nya byggnaden kommer att stå klar. Som rådgivande part i lokalsöket och förhandlingen har Menigo anlitat Savills Sweden AB, som även kommer projektleda hyresgästanpassningen av de framtida lokalerna.

Johanna Jönsson

Presskontakt Kommunikationschef Information och PR 072-142 79 88

Tillsammans skapar vi goda och hållbara måltidsupplevelser