Vad skall kontoren välja i framtiden?

WIFI ELLER 5G I FRAMTIDENS KONTOR?

Vilken teknik kommer i framtiden gälla för det trådlösa nätverket i kontorsmiljö? Den nuvarande WiFi tekniken som är beprövad, men som också utvecklas hela tiden eller det nya framtida mobilnätet 5G, som kommer att finnas tillgängligt överallt? Beror självklart på vem man frågar och vilka  behov som finns.

Självfallet är det svårt att spela en befintlig produkt med en känd affärsmodell mot en ny produkt som inte släppts ännu och där prissättningen inte är kommunicerad. Men om vi tittar på hur det ser ut idag och på något sätt försöker gissa om framtiden, så tror vi ändå att  mobila 5G får svårt att konkurrera mot en fiberanslutning och ett WiFi-nät av god kvalitet. Fibern har i stort sett obegränsad kapacitet och samma pris oavsett antal användare, antal anslutna enheter och bredbandskonsumtion. Är nätet välbyggt har man dessutom en betydligt högre kontroll på säkerhet och trafikflöden.

5G är ett delat media, dvs desto fler som ansluter mot en specifik mast desto mindre kapacitet. Samma sak kan sägas om WiFi, men där har det enskilda företaget betydligt större kontroll över sitt nät. Traditionellt har också prisbilden på mobila uppkopplingar baserats både per användare och konsumtion vilket blir lite underligt i en kontorsvärld med WiFi-teknik där man är van vid att inte ha några begränsningar. Kanske kommer 5G att förändra mobiloperatörernas prissättningsmodell, men det vet vi ännu inte.

Däremot kommer 5G med all säkerhet att revolutionera den mobila uppkopplingen. Självfallet för dem som har "kontoret på fickan", men framförallt inom transport och i yrken med stor rörelse .5G kan också vara ett alternativ där fibern inte nått fram, förutsatt att täckningen finns. 5G kommer dessutom att ge möjligheter att ansluta olika typer av hårdvara (även resurskrävande) som har behov av uppkoppling i stort sett var som helst. Detta ger helt nya möjligheter jämfört med dagens 4G nät.

Slutsatsen måste bli, att om nuvarande affärsmodeller även gäller när 5G träder in på arenan, så kommer WiFi och 5G näten att komplettera varandra, precis som WiFI och 4G gör idag. Skillnaden är snabbare och bättre mobilitet och fler uppkopplade mobila enheter.