Kajsa Eriksson Bild: Håkan Johansson, HN

VARBERG, EN IDROTTSSTAD

På senare år har Varberg positionerat sig allt starkare som idrottsstad. Stadens handbollslag, dess fotbollslag och innebandyklubben återfinns i det absoluta finrummet inom svensk idrott dvs högsta serien. I helgen knackade även bordtennisen på dörren.

Varbergs BTK, som är en av landets mest meriterade klubbar på damsidan med hela 13 SM-Guld, har sedan ett antal år fört en ganska undanskymd tillvaro och lagt resurser framförallt på ungdomsverksamheten. Men nu håller saker och ting på att förändras. Ungdomarna står fortfarande i i fokus, men den lugna tillvaron är det numera slut på.

När välmeriterade Kajsa Eriksson (som också är ungdomstränare i klubben) och Caroline Wersäll beslöt sig för att på nytt göra ett försök att ta Varbergs BTK till toppen, fick man på sina meriter förra året direkt plats i division 1. Redan första året tog man en överlägsen serieseger och återfinns nu i superettan där man gör succé efter två sammandrag och befinner  sig i serieledning efter full pott i helgen.

Laget består idag av förutom, Caroline och Kajsa, Anna Månsson, Marie Olsson och Aline Franck. Ett välmeriterat lag som mycket väl kan räcka hela vägen.

Som sponsor till Varbergs BTK följer vi noga dessa tjejers framfart och gläds åt att Varberg har ännu ett lag på gång upp i högsta nivå. Som Varbergsföretag känns det självklart att stötta lokal idrott.