Eu överens om nya lagen.

EU ÖVERENS OM NYA REGLER FÖR UPPHOVSRÄTT

EU-parlamentet och medlemsländerna har nått en uppgörelse gällande upphovsrätten på internet, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Reglerna ska bidra till att upphovsmakare får en större ersättning när deras verk sprids på nätet. Men uppgörelsen möts också av skarp kritik.
– Förlorarna är sajterna som behöver hitta nya sätt, säger journalisten Emanuel Karlsten.

På onsdagen meddelade parlamentet, kommissionen och medlemsländerna att man kommit överens.

Bland anhängarna till det föreslagna direktivet finns upphovsrättsorganisationer, tidningsutgivare och förlag. Bland motståndarna finns nätaktivister och både mindre plattformar och sajter.

Memes förbjuds inte

De nya reglerna kommer inte att förbjuda memes eller GIFs. Inte heller spridning av utdrag ur journalistiska texter – så länge de är ”väldigt korta”. Icke-kommersiella sajter som Wikipedia undantas och kraven ska hållas något lägre för nystartade företag.

Länkar kommer att kunna delas fritt med just ”korta utdrag” och parterna har inte landat i något filterkrav.

Däremot är de överens om att journalister ska få ta del av upphovsrättsrelaterade intäkter, till exempel när artiklar länkas via andra plattformar som Facebook eller Googles nyhetsfunktion, som då också gör annonsintäkter kopplat till materialet.

Sajterna förlorarna

Journalisten Emanuel Karlsten har följt arbetet med EU:s upphovsrättsdirektiv, och menar att sajterna förlorar på överenskommelsen.

– Förlorarna är såklart sajterna som nu behöver hitta något sätt, för att se till att ingenting som deras användare publicerar innehåller någon typ av bild, text eller video som man inte har betalat upphovsrättslicens för, säger han.

Han menar även att den fria debatten tillhör förlorarna eftersom automatiska filter är svåra att göra exakta.

– Säg att man skärmdumpar en artikel från Expressen som man vill kritisera i sociala medier. Då är det svårt för ett filter att hålla isär vad som är legitim kritik, satir, parodi eller ett upphovsrättsbrott, säger Emanuel Karlsten.

Förslaget måste nu godkännas formellt av EU-parlamentet före EU-valet i maj.

Källa: svt.se

Mediateknik är den nya tidens techföretag.
Vi har levererat modern teknik sedan 1973.

Idag har vi 3 affärsområden:
-Professionella Internetanslutningar till företag
-Avancerad molnbaserad kameraövervakning med analys
-Internet, TV och telefoni till privatpersoner.

Våra tjänster används dagligen av nästan 1500 företag och tusentals privathushåll runt om i landet