Media Markt Gallerian blir scen för internationell samtidskonst

Media Markt inleder ett samarbete med galleriet Issues för att visa videokonstverket CENTER JENNY av den amerikanske konstnären Ryan Trecartin. Videoverket kommer att visas på samtliga TV-skärmar i Media Markts varuhus i Gallerian i Stockholm under Stockholm Art Week den 17 april.

Visningen av videokonstverket CENTER JENNY är ett samarbete mellan galleriet Issues, Studio Fitch Trecartin och hemelektronikkedjan Media Markt. Projektet syftar bland annat till att ställa frågor om vem som kan och får visa samtidskonst och på vilket sätt det kan och får göras på.

– Vi är väldigt glada över att få vara en del i det här projektet och hoppas att samarbetet med galleriet Issues och visningen av Ryan Trecartains verk ska öppna upp för en spännande dialog som sträcker sig utanför den traditionella konstvärlden, säger Anna Sjödin, PR- och kommunikationsansvarig för Media Markt.

Om CENTER JENNY
Videokonstverket CENTER JENNY visades för första gången på den 55:e Venedigbiennalen 2013 tillsammans med två andra filmer, Comma Boat och Junior War i fem olika skulpturala teatrar. Kritikerkåren var enig om att CENTER JENNY stod ut och filmen blev ofta omtalad som en av höjdpunkterna från biennalen. I verket möts betraktaren av flertalet karaktärer, många med just namnet Jenny, vilket kan tolkas som att alla karaktärer tillsammans skapar personligheten CENTER JENNY. Det kollapsade berättandet och intensiva klipptempot är typiskt för Trecartins konstnärskap.

Tillsammans med den mångåriga arbetspartnern Lizzie Fitch har scener skapats i 360° där inspelningarna till filmen har skett på natten. I konstverket får betraktaren möta olika grupper av ungdomar spelade av både vänner till konstnärerna och även professionella skådespelare. Karaktärerna har sönder saker, filmar varandra, talar till och om varandra. Mestadels pratar de om sig själva och vi får i CENTER JENNY möta en spegelbild av vår samtid där alla reglage är uppvridna till steget efter max.

– Galleriet Issues vill utveckla möjligheterna för samtidskonst. Genom att inte ha en permanent visningslokal skapar Issues en dynamik som tillåter att inför varje projekt hitta en specifik plats som passar konstverket. Denna gång får det stora antalet TV-skärmar reflektera den fragmenterade karaktären och narrativ i Trecartins CENTER JENNY, säger Oscar Carlson, Issues

För mer information om Ryan Trecartinhttp://www.andrearosengallery.com/
För mer information om Issues Gallery: http://issues.gallery
För mer information om Stockholm Art Week: www.stockholmartweek.se