Medeonstipendiet på 25 000 kronor till Professor Lena Eliasson, LUDC

Lena Eliasson är inte bara en lovande forskare utan har även tagit ett visst samhällsansvar genom att vara verksam i näringslivet. Hon, som har gett ut ett antal publikationer, är ledamot i Vetenskapsrådet och hennes forskartjänst kommer att övergå till en prefekttjänst.

Stipendiaten utses genom en nomineringsgrupp som består av representanter från Sparbanken Öresund, Medeon Science Park och Clinical Research Center. Enskilda personer, organisationer och nomineringsgruppen kan föreslå stipendiater.

Nomineringsgruppens motivering lyder: ”Antalet svenskar med typ 2-diabetes eller ’åldersdiabetes’ växer kontinuerligt. De senaste årens forskning har ökat förståelsen för hur genetiska faktorer bidrar till ökad risk för diabetes. Lenas forskning har varit banbrytande beträffande grundläggande mekanismer för insulinproduktion och hur dessa störs vid typ 2-diabetes. Hon har bland annat visat hur genetiska variationer i rubbningar i mikroRNA i betaceller leder till en störd funktion som liknar den som betacellerna uppvisar vid typ 2-diabetes, en kunskap som är avgörande för att finna nya läkemedel som bromsar sjukdomen.”

– Forskning och företagande inom life science har stor betydelse för vår region. Att stödja unga och lovande forskare inom hälsoområdet ligger oss varmt om hjärtat och är en del av våra grundvärderingar, att ge tillbaka en del av våra vinster till den region där våra kunder lever och verkar, säger Johanna Rubendahl, chef Företagskontor Hyllie i Malmö, Sparbanken Öresund.

– Vi har några av världens främsta diabetesforskare cirka 10 minuters gångväg från Medeon, vilket vi vill medverka till att lyfta fram. Malmö stad, som är en av ägarna till Medeon, arbetar mycket målmedvetet för en bättre folkhälsa, vilket är en av många viktiga faktorer dels inom diabetesforskningen och dels för de personer som drabbas av främst typ 2-diabetes, säger Bengt Lövdén, VD Medeon.

Clinical Research Center är en forskningsmiljö i Malmö med uppgift att bidra till att människors hälsa förbättras i världen. Genom att ge forskningen bästa möjliga förutsättningar kan nya medicinska upptäcker omsättas i förbättrad diagnostik och behandling och förebyggande hälsovård. Bakom CRC står Lunds universitet och Region Skåne. Genom etableringen av CRC i Malmö och utbyggnaden av Biomedicinskt centrum, BMC, i Lund intar Medicinska fakulteten vid Lunds universitet platsen som norra Europas modernaste medicinska fakultet.

För mer information, var god kontakta:
Johanna Rubendahl, Chef Företagskontor Hyllie, Sparbanken Öresund, 040-35 69 81, 0705-98 40 58, johanna.rubendahl@sparbankenoresund.se

Bengt Lövdén, VD Medeon, 040-32 10 23, 0708-59 45 27,
bengt.lovden@medeon.se

Katarina Jönsson, Kommunikatör, Sparbanken Öresund, 040-608 10 41, 0767-20 96 30,
katarina.jonsson@sparbankenoresund.se

Catrine Pauckstadt, Kommunikationsansvarig, Medeon, 040-32 10 22, 0703-052565, catrine.pauckstadt@medeon.se

Om Sparbanken Öresund
Sparbanken Öresund är en regional fullservicebank med lokalt engagemang och fullt fokus på Öresundsregionen. Banken erbjuder privatpersoner samt små och medelstora företag finansiella helhetslösningar i samarbete med marknadens främsta leverantörer. Sparbanken Öresund har 35 kontor på 25 orter i västra Skåne.

Medeon Science Park är en forskningspark inom läkemedelsutveckling, medicinteknik, bioteknik och hälsovård. Forskningsparken finns i Malmö, mitt i Öresundsregionen och mitt i Medicon Valley – det geografiska område där 60 procent av Skandinaviens life science-företag finns. På Medeon finns idag ett trettiotal företag med totalt 450 anställda. Medeon ägs av Malmö stad (60 procent) och fastighetsbolaget Wihlborgs (40 procent).