Medeons nya styrelseordförande

Medeons nya styrelseordförande

Vi ställer några frågor till Medeons nya styrelseordförande Sofia Hedén…

… som är socialdemokratisk politiker i Malmö kommun och nu har suttit som styrelseordförande för Medeon i fem månader.

Har du hunnit sätta dig in i Medeons uppdrag?

– Ja, och som alla uppdrag man får, kommer detta att växa med tiden. Jag ser fram emot att titta mer på framtidsutmaningarna för Medeon och lära ytterligare om verksamheten. I styrelsen sitter även representanter för Wihlborgs Fastigheter, från flera företag och Malmö högskola.

Hur ser du på Medeon och Medeons utveckling?

– Medeon är väldigt viktigt för stadens näringsliv. Det beror på åt vilket håll man vill att utvecklingen ska gå: om Medeon ska fortsätta att växa tror jag att vi behöver samarbeta med flera stora aktörer; jag tänker framförallt på Malmö högskola och Region Skåne. Medeon kan då fortsätta att utvecklas till att bli en aktör att räkna med i Sverige. Utifrån min position som politiker i Malmö handlar det om att kunna locka företag till Malmö och utveckla näringslivet.

Vilken är din egen bakgrund?

– Sedan ett år tillbaka är jag vice ordförande i Malmö stadsbyggnadsnämnd. Jag är också ledamot i näringslivsberedningen och i kommunstyrelsen i Malmö. Tidigare satt jag som kulturpolitiker under nio år. Förutom dessa uppdrag så arbetar jag som högstadielärare i Lund.

Vad kan du bidra med till Medeons verksamhet?

– Framförallt kan jag ge det politiska perspektivet på framtid och utveckling i Malmö. Jag kan vara bryggan över till övriga politiska beslut så att Medeon växer tillsammans med staden. Från min tid som kulturpolitiker tar jag med mig andra perspektiv och erfarenheter än de traditionella.

Hur känns det?

– Väldigt spännande. Detta är ett område som är relativt nytt för mig, en utmaning. Generellt vill vi i Malmö se mer av den här sortens högteknologiska företag som finns på Medeon, som skapar avancerade arbetstillfällen.