INFORMATION GÄLLANDE COVID-19 OCH MEDEON ABs ÅTGÄRDER

Hej!

Givet den rådande situationen i världen med den pågående Covid-19 (Coronavirus) pandemin vill vi ta tillfället i akt att informera er om hur vi på Medeon AB arbetar i denna extraordinära tid.

Det är en utmanande tid som påverkar alla, en tid då alla måste bidra för att lösa situationen.

Vi följer löpande den rapportering och de anvisningar som kommer från myndigheterna och regeringen.
Vi rekommenderar att även ni löpande håller er uppdaterade om virusets utveckling och hur du som individ kan bidra till minskad smittspridning på Vårdguiden 1177 och på Folkhälsomyndighetens hemsida om Corona.

Vad vi gör

Vi på Medeon AB har för allas bästa, beslutat om ett antal åtgärder i den rådande situationen. Vi kommer att tillfälligt avlysa många av de planerade fysiska mötena, evenemangen och gemensamma utbildningarna fram till och med aprils slut. Flera möten kommer att genomföras digitalt. I den snabba händelseutvecklingen vidtar vi på Medeon AB nya beslut när det är nödvändigt, men så fort det är möjligt har vi för avsikt att genomföra de inställda evenemangen.

Vi har vidtagit följande beslut som säkerhetsåtgärd för att minimera spridning:

Alla externa besökare och bolagen i inkubatorn uppmanas att arbeta hemifrån samt att minska ner möten/närvaro/sociala kontakter i inkubatorns miljö.

Alla anställda i inkubatorbolagen (och bolagens eventuella besökare) som känner minsta lilla symtom som snuva, hosta eller feber, får intebesöka Medeons inkubator. Inkubatorbolagen ansvarar för sina besökare.

Externa besökare till Medeon ABsom känner minsta lilla symtom som snuva, hosta eller feber, får inte besöka Medeon AB utan uppmanas att hålla sig hemma. Besöksförbud gäller även personer som återvänt från utlandsresa under den senaste månaden.

Personalen på Medeon AB får lov att jobba hemifrån om arbetet så tillåter. Det är fortfarande tillåtet att arbeta på Medeon i begränsad omfattning.

I övrigt uppmanas personal att hålla avstånd iaktta en noggrann handhygien och stanna hemma också vid lättare symptom.

Vi uppmuntrar även samtliga Medeon-bolag med personal att:

I den mån det går att bedriva verksamheten hemifrån, så bör detta ske.

Om medarbetare visar upp sjukdomssymptom eller börjar känna sig sjuk, ska de stanna hemma.

Hålla avstånd och sköta handhygienen.

Vi uppmuntrar alla att komma med tips på kreativa åtgärder och ideér som vi kan dela i parken under rådande situation.

Vad vi gör framåt

2020 är ett stort år för Medeon, till hösten har vi planer på att fira forskningsparkens jubileum då vi fyller 35 år. Vi har fortfarande förhoppningar på att kunna genomföra och fira denna milstolpen tillsammans med er. Vi följer självklart utvecklingen noga och kommer vidta nödvändiga åtgärder vid tillfällen det krävs.

Om ni har några frågor kring den rådande situationen, så får ni gärna kontakt mig. Jag och personalen på Medeon AB önskar er alla allt gott!

Ulf G. Andersson, VD Medeon AB

2020-04-07