Gästkonstnär vill synliggöra Malmös hållbarhetssatsningar

Hållbarhet är ett ord på allas läppar. Förra året prisades Malmös arbete med hållbar stadsutveckling av FN och i höstas tillsattes en kommission för socialt hållbart Malmö. Men hur synliggör man egentligen hållbarhet? Under hösten har Medea på Malmö högskola gästats av Arlene Birt, en visuell berättare, konstnär och designer. Hon har under hösten arbetat med synliggörande av hållbarhet i Malmö. Den här veckan kommer hennes projekt att gestaltas i staden.

Kikare visar hållbarhetssystem
Arlene Birt har under sin tid som ”artist-in-residence” på Medea arbetat med två projekt, som båda rör visualisering av hållbarhet. Ett av projekten är en visuell kartläggning av hållbarhetssystemet i det prisade Västra Hamnenområdet. Hon synliggör detta system med hjälp av en gigantisk kikare. Kikaren, som är framtagen av det Malmöbaserade designföretaget Unsworn Industries i samproduktion med Malmö stad, används i vanliga fall för stadsplaneringsprocesser. I denna kikare kan besökarna ta del av det omfattande hållbarhetssystem som ryms bakom fasader och under jord i Västra hamnen. Kikaren finns i Västra hamnen, intill Scaniaparken, under perioden 10-13 december.

Installation visar fördelar med att cykla
Att cykla är ett bra sätt att ta sig till och från jobbet är ingen nyhet. Men hur synliggör man effekterna av cykling? Och hur kan man stimulera fler att cykla respektive belöna dem som faktiskt redan gör det? Arlene har tillsammans med studenter på K3 och Malmö stad skapat en installation som visuellt kommunicerar fördelarna med cykling - i form av sparat CO2, pengar och förbrända kalorier. Onsdagen den 8 december kl 16-18 kommer installationen testas vid cykelvägen intill P-huset Anna. Utan att avslöja för mycket, kan man enkelt uttrycka att antalet cyklister påverkar installationens utseende.

Arlene har under flera års tid arbetat med att belysa hur konsumenter - genom små vardagshandlingar – kan bidra till stor påverkan på social och ekologisk hållbarhet. Arlene är övertygad om att medborgarna måste få delta i processerna kring hur man bygger ett mer hållbart samhälle. Bakgrundsberättelser skapar nyfikenhet och vilja till förändring.

Medea Talk
Fredag 10 december kl 15-17 (Östra Varvsgatan 11A), ger hon ett Medea Talk på temat "Visualizing Sustainability". Förutom de två projekten hon arbetat med i Malmö, kommer hon dessutom att dela med sig av sina erfarenheter av hur man kan visualisera "bakgrundsberättelser". Fri entré!

Mer om Arlene Birt
Arlene Birt är nu baserad i Minnesota (USA), som adjungerad forskare vid Minneapolis College of Art and Design Sustainability Certificate Program där hon undervisar i kommunikation och design för hållbar utveckling. Hon har arbetat som konsult för FN: s miljöprogram liksom för den hållbarhetsinriktade PR-byrån Haberman. Hennes arbete med hållbarhetsfrågor, som ligger på gränsen mellan konst och kommunikation, har publicerats i Creative Review (UK), US News and World Report, BusinessWeek.com, worldchanging.com, SEED Magazine, och på Barcelona Design Museum. Hon har varit Artist-in Residence på Medea under oktober-december 2010.

Mer info
Läs mer om Arlenes arbete på http://medea.mah.se samt http://www.backgroundstories.com/.
Arlene Birt: arlene@arlenebirt.com, +46 760 263 816.
Karolina Rosenqvist, koordinator Medea: karolina.rosenqvist@mah.se, +46 706-555 265.

• malmö
  • designinstallationer

• Skåne

MEDEA is a center for new media at Malmö University in Sweden, doing research, projects, experiments and events, designing and using collaborative media. At Medea, University researchers and students work side by side with external partners and users. Together we work with different kinds of stakeholders and publics, we engage in creative experiments. Our Medea Recidencies involve both entrepreneurs and artists, bringing exiting skills to the environment.

Karolina Rosenqvist

Presskontakt Koordinator Intern och extern kommunikation 0706555265