Socialfonden förlänger projekt MEET hos Medborgarskolan

Socialfonden förlänger projekt MEET hos Medborgarskolan

Nu förlänger Socialfonden projekt MEET med ytterligare ett halvår! Projektet ger extra stöd och stimulans till unga vuxna som varken arbetar eller studerar, s k "hemmasittare", för att stegvis öka graden av inkludering i samhället. Verksamheten har gått över förväntan och fortsätter nu att bedrivas i Skövde och Falköping i Medborgarskolans lokaler.

Projekt MEET

Projekt MEET (Möjligheter Engagemang Egenmakt Trygghet) är ett Socialfondsprojekt för ungdomar 19-29 år som varken arbetar eller studerar. Projektägare är Medborgarskolan Väst med samverkanspartner Coompanion Väst. Projektet drivs med finansiering av Leader Östra Skaraborg.

Projektet startade 1 oktober 2019 och skulle avslutats 30 september 2020. Nu förlänger Socialfonden projektet till 31 mars 2021.

Hittills har projektet nått 25 deltagare i Falköping och 22 i Skövde.

Målgrupp

Personer som står långt från arbetsmarknaden är en utsatt målgrupp i samhället och så även i Skaraborg. idag finns det unga människor i åldrarna 19-29 år som varken studerar eller arbetar, s k "hemmasittare", som behöver extra stöd och stimulans för att komma närmare arbete eller utbildning. I projekt MEET har Medborgarskolan och Coompanion Skaraborg hittat nya metoder för att nå dessa personer och på så sätt stegvis öka inkluderingen i samhället.

Beskrivning av verksamheten

Projektet utgår från varje deltagares intresse. Denna utgångspunkt är ett innovativt sätt som kan leda till att bryta ett utanförskap. Att tillsammans med civilsamhället, föreningar och studieförbund arbeta för att på ett lustfyllt sätt stimulera deltagaren skapar nya förutsättningar för deltagaren att på sikt etablera sig på arbetsmarknaden.

– Det har gått så mycket bättre än vi förväntade oss, säger projektledare Eva Heinrich Longberg. Flera deltagare har gått vidare både till arbete och studier – och det är stora stegförflyttningar.

– Vi har till exempel påbörjat en metod med hästunderstödda insatser som har fallit väldigt väl ut, tillägger Eva. I miljön med hästen har vi sett stora förändringar hos ungdomarna.

Eva Heinrich Longberg, projektledare MEET, Medborgarskolan Region Väst
0763-10 53 58, eva.heinrich.longberg@medborgarskolan.se