Medborgarskolan och FN-förbundet inleder samarbete

Studieförbundet Medborgarskolan och Svenska FN-förbundet inleder nu ett samarbete inom ramen för projektet Skolmat blir kunskap. Därmed får fler barn i fattiga länder möjlighet att äta mat i skolan.

Svenska FN-förbundets insamlingskampanj Skolmat blir kunskap, som bedrivs till förmån för FN:s världslivsmedelsprogram WFP, har samlat partner från hela samhället. Nu har studieförbundet Medborgarskolan anslutit sig till kampanjen.

- Medborgarskolan och Svenska FN-förbundet enas kring en humanistisk värdegrund som den uttrycks i bland annat FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, säger Leif Carlsson, ordförande i Medborgarskolan.

- Vi välkomnar Medborgarskolan som ny partner i vårt skolmatsprogram. För oss är det värdefullt att Medborgarskolan i likhet med FN-förbundet finns representerat över hela landet, säger Linda Nordin Thorslund, tf generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Medborgarskolans kampanjaktiviteter kommer att bestå av bland annat föreläsningar, utställningar, seminarier och mässor. Närmare hundra kontor landet över deltar i kampanjen.

Runt om i landet finns drygt hundra FN-föreningar.

Läs mer på www.medborgarskolan.se och www.fn.se.