​”Låt studieförbunden hjälpa Arbetsförmedlingen”

Ett av Arbetsförmedlingens viktigaste uppdrag är att få de människor som står längst från arbetsmarknaden i arbete. När etableringsuppdraget nu flyttas till fristående aktörer kan Medborgarskolan och övriga studieförbund spela en central roll. Vi har under lång tid arbetat med att lösa samhällsutmaningar – och vi gör det bra!

Jobben är den viktigaste pusselbiten för att minska utanförskapet i samhället. Arbetslösheten ökar och är nästan fem gånger så hög för en person född utanför Europa, jämfört med en person som är född i Sverige. Efter åtta år i landet har bara hälften av de nyanlända ett arbete. De utrikesfödda kvinnorna är överrepresenterade bland dem som saknar sysselsättning.

Kunskap leder till arbete

Vi vet att ny kunskap väcker mod och får människor att våga ta nya steg i arbetslivet. Genom Medborgarskolans och övriga studieförbunds insatser har exempelvis långtidsarbetslösa kvinnor med utländsk bakgrund i högre grad deltagit i utbildning, arbetsliv och samhällsliv, enligt en Novus-undersökning som Studieförbunden i samverkan låtit göra (maj 2018). Låt oss göra mer av detta.

Studieförbundens förmåga inom området skattas högt. Sju av tio svenskar tror att etableringen av nyanlända kommer lyckas bättre om studieförbund och övriga civilsamhället spelar en aktiv roll, enligt nyss nämnda Novus-undersökning.

En aktör att räkna med

Medborgarskolan är en del av det civilsamhälle som under flyktingtillströmningen de senaste åren tagit ett stort ansvar. Vi har bidragit till att skapa en meningsfull väntan för nyanlända, med bland annat undervisning i språk och samhällskunskap. Vi är fortsatt en stark aktör att räkna med:

Vi är en ideell verksamhet som levererar goda resultat utan att vara vinstdrivande. Vi delar inte ut pengar till våra ägare, alla medel för arbetsmarknadsinsatser används i verksamheten för att säkerställa att fler kommer i arbete.

Vår verksamhet sänker trösklarna till att komma i arbete. Utformningen av ett nytt system måste ha ett särskilt fokus på grupper som står långt ifrån arbetsmarknaden. Vi når dessa grupper redan idag. En nationalekonomisk analys visar att det finns ett positivt samband mellan att delta i en studiecirkel och att gå från arbetslöshet in i sysselsättning (se Folkbildningsrådets rapport Cirkeldeltagares vägar till arbetsmarknaden, 2019). Störst är sambandet hos gruppen utrikesfödda. Studiecirkeln skapar kontaktnät och kan inspirera till att själv leda en studiecirkel. Det leder i sin tur till något att sätta på sitt CV och inte sällan också till en anställning.

Vi har olika typer av yrkesinriktade utbildningar. Yrkeshögskola, gymnasieutbildningar, diplomutbildningar och studiecirklar. Medborgarskolan har lång erfarenhet – närmare bestämt 80 år – av att se individen och utifrån det genomföra insatser. Vi stärker den enskilda människans utveckling, samtidigt som vi bidrar till att lösa samhällsutmaningar.

Vi är resurseffektiva. Arbetsmarknadspolitiken måste vara flexibel i sitt upplägg så att resurser används ändamålsenligt och utifrån lokala förutsättningar. Under hösten 2015 ställde vi snabbt om för att ge stöd i form av exempelvis språkinsatser till flyktingar som kom.
Våra overheadkostnader är låga, vi kan utnyttja befintlig infrastruktur och resurser för uppdragen då vi redan idag finns över hela landet.

Vi har ett stort upparbetat nätverk som blir tillgängligt för de arbetssökande. Vi finns över hela landet och har stor lokalkännedom och en stark lokal förankring. Våra upparbetade nära relationer med övriga civilsamhället, företag, kommuner och regioner gagnar de arbetssökande. Arbetssökande och arbetsgivare ska garanteras ett kvalitativt stöd och likvärdig service över hela landet. Det leder till minskad arbetslöshet och bättre kompetensförsörjning.

Våra cirkelledare är folkbildningens kärna och många av ledarna är utrikesfödda. De tillgängliggör vår verksamhet genom sin språkliga och kulturella kompetens. Vår uppsökande verksamhet har också låga trösklar. Det är ett framgångsrikt koncept för att nå och inkludera kvinnor med utländsk bakgrund som står långt ifrån arbete.

Vårt förslag till regeringen

Det är viktigt att utformningen av uppdraget till fristående aktörer ger breda möjligheter att bilda och utbilda sig. Att det kan skapa goda nätverk för de arbetssökande och att det styr mot resurseffektivitet. Samtidigt behöver vi hitta ett långsiktigt hållbart sätt att fördela och följa upp resurstilldelning, såväl kvantitativt som kvalitativt.

Vi föreslår att regeringen i utformningen av reformeringen av Arbetsförmedlingen ger Medborgarskolan, och andra studieförbund, ett långsiktigt uppdrag att arbeta med etableringen på arbetsmarknaden. Vi medverkar gärna i en dialog kring utformningen av systemet och välkomnar att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark tar oss i anspråk för att diskutera utformningen av dessa åtgärder.

/Ann-Sofie Olding, Förbundschef Medborgarskolans riksorganisation

Marcus Andersson, regionchef Värmland-Örebro

Birgitta Andrén Åkerblom, regionchef Väst

Ingela Berggren, regionchef Mälardalen

Carina Fridell, regionchef Mitt

Helene Gustavsson, regionchef Syd

Mikaela Mikaelsson, regionchef Nord

Joakim Rosenqvist, regionchef Öst

Viktoria Wallin, regionchef Stockholm

Frågor, kontakta:

Ann-Sofie Olding, Förbundschef, tel 0708-646 950

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Faktaruta Medborgarskolan:

Medborgarskolan är ett studieförbund med en human­istisk värdegrund. Humanismen bejakar hela människan och menar att varje människa har förmåga att ta till sig nya insikter och utvecklas till större mognad. Humanismen har en tydlig etisk grundsyn: allt som gynnar och stärker människan i hennes utveckling är positivt, allt som förminskar henne är negativt.

Med folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet engagerar vi många människor i hela landet – från Kiruna i norr till Ystad i söder.

www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/