Mazda MX-30 R-EV Edition R

Mazda presenterar MX-30 e-Skyactiv R-EV

• En unik laddhybrid med 85 km elektrisk räckvidd
  • Wankelmotorn gör come back och alstrar ström till elmotorn via en generator

Kungsbacka, 13:e januari 2023. Idag har nya Mazda MX-30 R-EV världspremiär på Bryssel Motor Show. Mazdas nya modell är en unik laddhybrid som drivs av en elmotor på 170 hk med hjälp av ett litium jon-batteri på 17,8 kWh, men får extra kraft och räckvidd tack vare en helt nyutvecklad Wankelmotor kopplad till en generator. Tack vare att bilen enbart drivs med elmotorn bevaras den mjuka och direkta körupplevelsen som för en renodlad elbil.

Mazda MX-30 RE-V har en elektrisk räckvidd på 85 km vid blandad körning enligt WLTP, vilket räcker för de flestas behov vid daglig pendling. Bränsletanken är på 50 liter och ger bilen en mycket konkurrenskraftig total räckvidd. Mazda MX-30 R-EV har en 3-fas ombordladdare på 11 kW och är även utrustad med en snabbladdare (DC) på 36 kW.

Den nyutvecklade bensinmotorn är en kompakt, direktinsprutad och en-skivig Wankelmotor på 830 cm3som producerar max 55 kW inom sitt varvtalsområde på 2 500 – 4 700 varv per minut. Mazda har valt att använda Wankelmotorn på grund av dess kompakta format och vibrationsfria gångkultur och har dessutom vidareutvecklat tätningarna runt rotorn för att säkerställa en hög driftsäkerhet under hela bilens livslängd.

Mazda MX-30 R-EV kommer att säljas parallellt med MX-30 (elbilen) och med samma utrustningsnivåer; Exclusive-line och Makoto. MX-30 R-EV får också en unik specialmodell som kommer att kallas ”Edition R”, vilken baseras på en topputrustad Makoto med en helt egen två-tonslack (Jet Black / Maroon Rouge) samt en del unika interiördetaljer. De första bilarna förväntas att anlända till Mazdas återförsäljare i Sverige i början av sommaren 2023.