Mazda firar 50 miljoner byggda bilar

Mazda firar 50 miljoner byggda bilar

Hiroshima / Kungsbacka, den 29:e maj 2018. Mazda meddelade idag att man har uppnått 50 miljoner byggda fordon sedan 1931. Det magiska antalet nåddes den 15 maj 2018, vilket innebär att det har tagit 86 år och 7 månader för att nå den milstolpen.

Allt började i oktober 1931 när Mazda startade tillverkningen av ett trehjuligt transportfordon, känd som Mazda-go, i Hiroshima. År 1960 startade produktionen av personbilar med modellen R360 Coupe, vilket var en kompakt två-dörrars modell med fyra sittplatser. Bilproduktionen vid Hofu-fabriken startade 1982, och sedan dess har Hiroshima och Hofu varit ansvariga för Mazdas japanska bilproduktion. Idag implementeras nya teknologier och produktionstekniker vid dessa båda anläggningar först, för att sedan tas i bruk i Mazdas utländska produktionsanläggningar.

Mazdas mål för det aktuella räkenskapsåret är att sälja 1 660 000 bilar globalt. Framåt slutet av år 2024 siktar Mazda på att ha höjt sin årliga produktionskapacitet till 2 miljoner bilar.

Alla Mazdabilar som säljs i Sverige idag är tillverkade i Japan, med undantag för Mazda2 som byggs i Mazdas Mexikofabrik.

Utmanarandan är djupt rotad hos Mazda. Vi är inte rädda för att utmana vedertagna sanningar för att göra saker bättre. Och det gör vi för att uppfylla ett enkelt mål: att skapa bilar som är roliga att köra. Om du har kört en Mazda vet du redan vad vi talar om. Om inte, då är det dags att pröva!