Mazda CX-30 får toppresultat i Euro NCAP

Mazda CX-30 får toppresultat i Euro NCAP

• Exceptionellt resultat på hela 99% i kategorin skydd av vuxna

Kungsbacka, 14:e november 2019. Mazdas nya kompakta SUV, CX-30, har tilldelats maximala fem stjärnor i den senaste omgången av Euro NCAP-tester. Detta är den tredje modellen från Mazda som uppnår toppresultatet efter att de nya, strängare Euro NCAP-kraven infördes under 2018 - Mazda3 och Mazda6 har redan uppnått samma fina resultat.

Mazda CX-30 presterade mycket bra resultat i alla delkategorier av testet, men utmärkte sig särskilt i kategorin skydd av vuxna med en exceptionellt hög poäng på hela 99%. Övriga resultat är 86% i kategorin skydd av barn, 80% i kategorin oskyddade trafikanter samt 77% i kategorin förarstödsystem.

Det fina resultatet är en konsekvens av Mazdas kontinuerliga ansträngningar för att optimera både aktiv och passiv säkerhet i sina modeller. Mazda CX-30 har en nyutvecklad kaross med extremt bra energiupptagningsförmåga och ett omfattande utbud av passiva och aktiva säkerhetssystem som är standardiserade för alla utrustningsnivåer.

Exempel på standardiserad i-Activsense säkerhetsutrustning är Mazdas avancerade autobroms-system som identifierar både fotgängare och cyklister, adaptiv farthållare, övervakning av döda vinkeln, head-up display som bl.a visar trafikskyltsinformation och filhållningsassistans. Mazda CX-30 är dessutom tillgänglig med en mängd andra funktioner som t.ex 360° parkeringskamera, LED-strålkastare med adaptivt helljus och aktiv köassistent.

Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP säger: “Grattis Mazda till det nästan helt perfekta resultatet i kategorin skydd av vuxna. Det är fortfarande många bilar kvar att testa under 2019, men det är ganska osannolikt att vi kommer att se ett bättre resultat för den här delen av våran bedömning...”

Hela testet kan läsas på Euro NCAP:s hemsida: https://www.euroncap.com/en/results/mazda/cx-30/38857