Fem stjärnor till Mazda MX-30

Fem stjärnor till Mazda MX-30

Kungsbacka, 12:e november 2020. Mazdas nya, helt elektriska kompakt-SUV MX-30, fick tilldelats maximala fem stjärnor i den senaste serien av Euro NCAP-tester.

Trots att kraven för att nå höga poäng i Euro NCAP har skärpts under 2020 presterade Mazda MX-30 goda resultat i alla underkategorier av testet. Den utmärkte sig särskilt väl i kategorierna skydd av vuxna passagerare med ett resultat på hela 91%, vilket är det högsta resultatet i kategorin hittills i år, samt kategorin skydd av barn med höga 87%. Kategorierna för oskyddade trafikanter och förarstödsystem fick resultaten 68% respektive 73%. Med maximala fem stjärnor ansluter MX-30 sig till skaran av Mazdamodeller som uppnår toppresultat efter de att strängare Euro NCAP-kraven från 2018 infördes - Mazda3, Mazda6 och CX-30 har redan gjort detsamma.

Fullständiga testresultat finns på Euro NCAP: https://www.euroncap.com

De goda resultaten är grundade på Mazdas kontinuerliga arbete med att standardisera nya aktiva säkerhetssystem och att optimera den passiva säkerheten för sina modeller. MX-30 har en nyutvecklad kaross som ger mycket bra stötabsorberande egenskaper och ett omfattande utbud av i-ACTIVSENSE aktiva säkerhetssystem som finns tillgängliga för alla av modellens utrustningsnivåer.

Exempel på standardiserade säkerhetfunktioner är Mazdas autobromssystem med detektering av fotgängare och cyklister, adaptiv farthållare, döda vinkeln-övervakning, filhållningsassistans samt en head-up display med projicering av viktig information direkt på framrutan. Dessutom finns MX-30 tillgänglig med ett antal andra funktioner som ytterligare främjar säkerhet, som t.ex en 360° parkeringskamera, adaptivt helljus med 20 individuellt nedbländbara zoner och varnings för korsande trafik både framför bilen samt vid backning.

Med en elektrisk drivlina, fin design, avancerade säkerhetssystem och attraktiva prispunkter har Mazda MX-30 mottagits väl. Leveranser startade i mitten av september och till dags dato har fler än 220 bilar registrerats på den svenska marknaden.