Dejtingsajternas falska marknadsföring – om matchning av partners #psykologi #svt #vetenskap

Dejtingsidorna på nätet använder i sin marknadsföring ofta termen ”vetenskap” för att hävda sin metod att matcha olika personer med varandra. Ofta hävdar man att det verktyg, ofta ett test, man använder baseras på vetenskap eller är vetenskapligt utformat.

Problemet är bara att dejtingsidornas definition av vetenskap skiljer sig markant från forskares och vetenskapsvärldens syn på vad vetenskap är och vilka krav man ska ställa på dessa test.

Vetenskap brukar beskrivas som en systematisk utveckling av kunskap där slutsatser dras genom att använda tydlig beskrivna och transparenta metoder och tankar. Den teori man bygger skall kunna ifrågasättas och sålunda falsifieras, genom olika former av testningar och mätningar. Instrument man bygger på dessa teorier skall provas ut och framför allt utvärderas i förhållande till sin uppgift.

Med andra ord ska ett test som man hävdar kunna matcha personer mot varandra i syfte att bygga en relation utvärderas mot just den frågan. Dvs, om det verkligen gör det. Med andra ord borde man kunna se att ett visst test klarar av att matcha personer till en livslång relation, vilket man måste anse vara målet för de flesta. Det räcker inte att konstatera att två personer hade trevligt under tre dejter för att sedan gå skilda vägar.

Jag har inte sett några sådana studier.

Dessutom måste man kunna visa att ett test är bättre än andra sätt för att matcha personer mot varandra. Dvs, om det finns andra vägar som är lika bra som testet, så kan man lika gärna välja det.

Jag har inte sett några sådana studier heller.

När man dessutom pratar om personlighet och personlighetstest kommer nästa problem. Många tester matchar bara intressen eller åsikter mot varandra. Det har inget med personlighet att göra. Dessutom finns det väldigt lite som stöder att just detta verkligen är avgörande för att kunna ha en livslång relation. Säger man att man mäter personlighet, måste man verkligen göra det. Dessutom måste man kunna bevisa det

Jag har inte sett några sådana studier heller.

Nej, väldigt sällan handlar det om vetenskap då dejtingsajterna marknadsför sig.

Problemet är att de själva tror det.

(Se gärna Vetenskapens värld i Svt måndag 9 september)

______________________

För mer information, kontakta Mattias Lundberg, 070-3154078, mattias@aplato.se, www.mattiaslundberg.se

14e avsnittet av Rock´n roll-forskning - en vetenskapspod av Mattias Lundberg & Stefan Söderfjäll. Om Träning & mål! #psykologi #forskning #rockforsk

Fjortonde avsnittet av vetenskapspodden "Rock'n roll-forskning" av och med Mattias Lundberg och Stefan Söderfjäll Podden presenterar i varje avsnitt innehållet i en vetenskaplig artikel på ett enkelt rakt sätt utan att krångla till det med en massa fackuttryck. Dessutom förklarar vi alltid ett vetenskapligt begrepp.

15e avsnittet av Rock´n roll-forskning - en vetenskapspod av Mattias Lundberg & Stefan Söderfjäll. Om självförtoende & prestation! #psykologi #forskning #rockforsk

Femtonde avsnittet av vetenskapspodden "Rock'n roll-forskning" av och med Mattias Lundberg och Stefan Söderfjäll. Podden presenterar i varje avsnitt innehållet i en vetenskaplig artikel på ett enkelt rakt sätt utan att krångla till det med en massa fackuttryck. Dessutom förklarar vi alltid ett vetenskapligt begrepp.

42a avsnittet av #Jäklamänniska. Om #norwegian, ministerbyten och lite Gunilla Persson #psykologi #svpol

I det 42e avsnittet pratar vi om Norwegians reklamfilmer, där gamla föredettingar blåses bort av en jetmotor. Hur tänkte reklambyrån egentligen. Är det ett utslag av "groupthink" en masse? Dessutom konstaterar vi att det bytts ministrar. Hur kan de verkligen kunna byta område helt från en dag till en annan. Dessutom blir det lite Gunilla Persson. Vi kan helt enkelt inte låta bli.

Vetenskap, Populärvetenskap och Pseudovetenskap #forskning #vetenskap

Inte minst under sommarens nyhetstorka är det trångt i morgonprogrammens soffor, där en blandning av experter presenterar och tillfrågas om något de anser vara en framgångsfaktor för vårt välmående. Lika ofta kan vi läsa i kvällstidningarna om någon idé som ”bygger på forskning” eller på ”vetenskapliga studier” och får oss att tro att det som presenteras är helt sant och inte går att motsäga.