Mattecentrums volontärer trivs i räknestugan

Mattecentrum är en frivilligorganisation som erbjuder gratis läxhjälp i matematik. Varje vardagkväll beger sig några av Mattecentrums drygt 250 volontärer till gymnasieskolor runt om i landet och hjälper eleverna att räkna. Det är människor i alla åldrar som är bra på matte och som gillar att dela med sig av sina kunskaper. En stor andel är civilingenjörer, naturvetare och matematiker, men det finns också föredetta lärare som inte vill sluta lära ut bara för att de har gått i pension, liksom studenter.

– Att vara med som volontär i Mattecentrum ger mig otroligt mycket. Jag kommer alltid hem med ett stort leende på läpparna från all positiv energi eleverna ger samtidigt som jag utvecklas som person. säger Jenny Widmark, som studerar till civilingenjör i Molekylär bioteknik om att ägna sin lediga torsdagskväll åt räknestugan på Fyrisskolan i Uppsala.

Jenny Widmark är en av de volontärer som deltog i Mattcentrums enkät i december. 100 % av dem som svarade vill fortsätta som volontärer och 99 % av volontärerna kan tänka sig att föreslå sina vänner att bli volontärer. På en skala 1-4 blev snittbetyget 3,88 på påståendet ”jag känner mig meningsfull när jag är i räknestugan”.

– Flera volontärer refererar till räknestugorna som veckans höjdpunkt och det är många som har längtat till vårterminen och hälsar att det kliar i kroppen för att de vill sätta igång och hjälpa till. Det är verkligen roligt att höra, säger Johan Wendt, som är Mattecentrums grundare och generaldirektör. Från att ha varit ensam vid starten 2008 är det nu drygt 250 volontärer som är med och svarar på elevernas frågor i 16 städer i Sverige. Och det ska bli ännu större.

Mer information om Mattecentrums verksamhet finns på www.mattecentrum.se.

För frågor till arrangör eller volontär vänligen kontakta;
Johan Wendt, Mattecentrums generalsekreterare, johan@mattecentrum.se, 070-23 20 264

Om Mattecentrum
Mattecentrum är en ideell förening som ger gratis läxhjälp i matematik. Mattecentrum är verksamma över hela landet från Malmö till Luleå och har ca 2700 elever som regelbundet kommer och studerar hos dem via öppna räknestugor.

Via Mattecentrums onlineverktyg www.matteboken.se studerar ca 55 000 elever regelbundet matte. Här finner man förklaringar, frågeforum, övningar samt ca 500 videolektioner.

Mer information finner ni på www.mattecentrum.se

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-355 30 84 LinkedIn
Johannes Mosskin