I Blå Hallen förbereder sig Stockholms elever inför nationella proven

Under maj månad sker de nationella proven runtom i Sverige. Den 3 maj ordnar Mattecentrum ett matematikkonvent i Blå Hallen, Stadshuset i Stockholm. Det är ett tillfälle för elever att vässa formen inför de nationella proven. På plats i Blå Hallen finns ett hundratal av Mattecentrums kunniga volontärer redo att hjälpa till med matte-pluggandet.

"Vi vill bidra till att sänka trösklarna för matematik och ge alla en chans att bli bra i matematik, det öppnar upp så många fler möjligheter i livet." säger Ellen Eriksson, t.f. Generalsekreterare på Mattecentrum.

Nationella proven kan skapa mycket oro och stress för elever, man har en känsla av att mycket hänger på proven samtidigt som man inte riktigt vet hur man ska förbereda sig. Under konventet får man utöver intensivt matte-pluggande även lära sig studieteknik. Det är ett perfekt tillfälle att slipa på formen inför provet och samtidigt ta udden av nervositeten. Det är gratis att delta på konventet och alla elever oavsett årskurs och ålder är välkomna.

"Vi uppmuntrar alla elever som ska skriva nationella proven att komma till oss, alla ska ha jämlika möjligheter i lärande. Det enda man behöver ta med är sin mattebok, eventuellt digitalt hjälpmedel typ dator eller padda. Våra volontärer är på plats för att hjälpa till. Vi kommer även ha gamla nationella prov utskrivna som man kan plugga på", säger Anna Haraldsson, projektledare på Mattecentrum.

Skolborgarrådet Isabel Smedberg Palmqvist kommer att vara på plats och hålla en inledningsanförande.

Vill du som media komma och göra ett reportage? Anmäl ditt intresse till maria@mattecentrum.se

Kontaktpersoner:
Maria Bucher, kommunikationsansvarig, 070-355 30 84, maria@mattecentrum.se

Om Mattecentrum

Mattecentrum är en oberoende ideell förening grundad 2008 vars syfte är att öka elevers förståelse för matematik och dess roll i samhället. Mattecentrum drivs utan vinstintresse och vill inspirera med förebilder och erbjuda gratis matematikstöd i olika former som ett effektivt komplement till skolan. Föreningen fungerar som en knytpunkt och en ledande mötesplats för utbildningsstöd i främst matematik samt STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Mattecentrum erbjuder både fysisk och digital läxhjälp via räknestugor samt våra öppna kunskapssajter: www.matteboken.se, www.pluggakuten.se, www.formelsamlingen.se, www.mathplanet.com. Allt är gratis och öppet för alla som vill utvecklas inom matematik.

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-355 30 84 LinkedIn
Johannes Mosskin