Beppematik med Beppe Singer i Luleå

Den 8 juni kommer barnprogramledaprofilen Beppe Singer till Luleå. Barnen på Boskataskolan och Porsöskolan ska få vara med om matteshow respektive aktiviteter för att inspireras i intresset för matematik och teknik.

Programledarprofilen Beppe Singer, bland annat känd från ”Hjärnkontoret” i Barnkanalen och Viaplays julkalender ”Det stora experimentet”, har som mission att inspirera barns intresse för matematik och teknik. Därtill är Beppe ambassadör för den ideella föreningen Mattecentrum. Mattecentrum och Singer har bland annat producerat webbserien #Beppematik med roliga mattelekar, gåtor och trolleritrix som används i klassrum, i hemmen samt i skolors fritidsverksamhet. Med utgångspunkt i detta ska nu Beppe besöka två Luleåskolor den 8 juni.

På förmiddagen bjuds barnen på Boskataskolan på matteshow. Det blir två föreställningar, en för förskolelassen upp till åk 3 och en för årskurs 4-6. Syftet är att visa att matte både är kul och intressant och att det kan vara lekfullt också.

Vanligtvis brukar elever från högstadiet och gymnasiet ta hjälp av Mattecentrum i Luleå med studierna. Under våren har föreningen på prov haft verksamhet på Porsöskolans fritids riktat till yngre elever. Eleverna har bland annat jobbat med #Beppematik-övningar vilket har varit väldigt uppskattat bland barnen. Under eftermiddagen den 8 juni besöker Beppe Singer dessa barn som för terminsavslutning för att ha roliga aktiviteter tillsammans med dem.

– Det har varit så himla roligt att ha de här aktiviteterna med ungarna på Porsö. Det känns superkul att de nu får träffa Beppe som avslutning på terminen. På Boskataskolan ser vi på Mattecentrum och skolan möjligheter att påbörja verksamhet för elever med ett särskilt intresse för matematik, säger Patrik Mörée, regionsansvarig för Mattecentrum Nord med kontor i Luleå.

Media är hjärtligt välkommen att besöka matteshowerna på Boskataskolan och aktiviteterna på Porsöskolan. Där finns det möjlighet att få träffa både elever, lärare och pedagoger samt Beppe Singer.

Boskataskolan
– Snövägen 2, Luleå – kl 10.30 samt kl 11.30

Porsöskolan – Docentvägen 2B, Luleå – kl 13.30 samt kl 14.30

Kontaktpersoner:
Patrik Mörée, regionansvarig för Mattecentrum Nord: 073-093 14 15 eller patrik@mattecentrum.se
Annika Häggstål, Porsöskolan: 0920-45 38 18 eller annika.haggstal@skol.lulea.se
Johannes Greiser, Boskataskolan: 0920 - 45 35 18 eller johannes.greiser@skol.lulea.se

Mattecentrum grundades 2008 och är en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik till elever i Sverige. Föreningen driver idag räknestugor i 34 städer över hela landet och digitala verktyg som www.matteboken.se (som finns även i en arabisk språkversion) och www.pluggakuten.se. Mattecentrums huvudsponsorer är ABB och NCC. Läs mer på www.mattecentrum.se.

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-355 30 84 LinkedIn
Johannes Mosskin