800 elever ska plugga matte i Blå hallen

I maj är det dags för de nationella proven i matematik för gymnasieskolan. Det vill Mattecentrum fira. Den 11 maj ska 800 gymnasieelever plugga tillsammans inför sina prov med hjälp av Mattecentrum i Blå hallen i Stadshuset.

Under maj månad ska alla som studerar matematik på gymnasiet göra nationella prov. För att hjälpa eleverna med sina förberedelser arrangerar den ideella föreningen Mattecentrum sedan 2009 konvent över hela landet. På dem får eleverna plugga tillsammans under festliga former och få hjälp av Mattecentrums volontärer. Volontärerna ställer upp ideellt och är människor som arbetar med och älskar matematik, såsom ingenjörer, matematiker och naturvetare. Hjälpen under konventen blir därför kunnig, engagerad och verklighetsnära. Att delta i konventet är gratis. Alla elever får tidigare givna prov att öva på samt mat och dryck under kvällen. Deltagarna måste föranmäla sig.

I Stockholm har konventen inför de nationella proven blivit en uppskattad och fin tradition och elevplatserna går alltid åt fort. I år ska konventet genomföras under festliga former i Blå hallen i Stadshuset där hela 800 ungdomar ska plugga tillsammans. Arrangemanget sker i samarbete med Stockholms stad.

– Det känns väldigt roligt att välkomna Mattecentrum och så många elever till Stadshuset och Blå Hallen. Det här är en fantastisk möjlighet för eleverna att förbereda sig extra mycket inför de nationella proven. Mattecentrum och alla volontärer gör ett viktigt arbete som betyder mycket för många elever, säger Olle Burell (S), skolborgarråd Stockholms stad.

– Blå hallen är Stockholms pampigaste lokal och det jättekul att det just är där som vi ska vi hjälpa elever med att förbereda sig inför sina prov. Matte är viktigt och att plugga tillsammans är kul och festligt. Och vem vet, kanske kommer en blivande Nobellpristagare dit för att plugga, säger Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare.

Pressen är hjärtligt välkommen att besöka konvent och träffa såväl elever som volontärer.

11 maj kl 17-20. Blå hallen, Stadshuset. Hantverkargatan 1, Stockholm

I maj i år arrangerar Mattecentrum även konvent i Halmstad, Göteborg, Jönköping, Karlskrona, Linköping, Luleå, Lund, Uppsala, Västerås och Östersund. Sammanlagt 2 835 elever väntas delta.

Mer information om konventen finns på www.mattecentrum.se/konvent
Konventet i Stockholm: http://www.mattecentrum.se/raknestugor/stockholm/konvent-i-stockholm
Mattecentrums räknestugor i Stockholm: www.mattecentrum.se/stockholm

Kontaktpersoner:
Rebecka Wigsén, Regionsansvarig för Mattecentrum i Stockholm: 073-075 51 47, rebecka@mattecentrum.se
Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare: 0768-10 11 20, karolina@mattecentrum.se
Eric Persson, pressekreterare för Mattecentrum: 073-060 33 00, eric@mattecentrum.se
Kontakt till Olle Burell: Tomas Gustavsson, pressekreterare, 076-122 91 99, tomas.gustavsson@stockholm.se

Om Mattecentrum

Mattecentrum är en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik till skolelever i Sverige. Föreningen driver totalt 100 räknestugor i veckan i 28 städer över hela landet. Över 4 800 elever besöker räknestugorna varje månad. Till Mattecentrums räknestugor är alla välkomna, oavsett skola, ålder, ursprung eller kunskapsnivå. Via Mattecentrums pluggverktyg www.matteboken.se studerar över 200 000 elever matematik varje månad. Här finner man förklaringar, ett frågeforum, räkneövningar samt över 800 videolektioner. Mattecentrums huvudsponsorer är ABB, Danske Bank, NCC och PwC. Läs mer på www.mattecentrum.se

Maria Bucher

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-355 30 84 LinkedIn
Johannes Mosskin

Presskontakt T.f generalsekreterare 072-700 99 34 LinkedIn

Gratis hjälp i matematik

Vi stärker det matematiska självförtroendet hos barn och unga och accelererar deras matteresa.

Mattecentrum

The Park Forskaren, Hagaplan 4