Oda Group ökar fokus på Mathem och Oda Norge

Oda Group ökar fokus på Mathem och Oda Norge

– Nedskärningar inom Oda Group och konsolidering av ledningen

Efter sammanslagningen mellan Oda och Mathem är Oda Groups sikte inställt på att snabbare nå lönsamhet i landsorganisationerna i Sverige och Norge. Övriga internationella satsningar pausas därför tillfälligt, och som ett led i detta förhandlas nedskärningar av 150 roller inom Oda Group, varav knappt 30 roller finns i Sverige. Ledningen konsolideras samtidigt till en global ledningsgrupp, och Mathems tidigare CEO Johan Lagercrantz kliver av rollen som landschef för Sverige.

I samband med sammanslagningen av Mathem och Oda i november 2023 blev Mathem en svensk landsorganisation inom Oda Group. Detta var ett viktigt steg i gruppens vision om att bli en nordisk marknadsledare inom e-handel av dagligvaror. Sedan sammanslagningen har Mathem gått över till Odas tekniska plattformar, som ger en markant ökad effektivitet i logistiken och möjlighet att förbättra kunderbjudandet och sänka priserna.

Oda Groups mål är att nå lönsamhet i de befintliga landsorganisationerna i Sverige och Norge till år 2025, och därför ökar nu fokus ytterligare på dessa verksamheter. Övriga internationella satsningar pausas därför tillfälligt, och som ett led i detta planeras nu även nedskärningar av 150 roller inom Oda Group, varav knappt 30 roller finns inom produkt- och techorganisationen som är placerad i Sverige.

Oda Groups nytillträdde koncernchef Chris Poad kommenterar:

– Detta är en emotionell dag. Det är sorgligt att behöva säga hej då till talangfulla kollegor som har gjort en enorm insats för både Oda, Mathem och våra kunder. Jag vill ta tillfället i akt att tacka dem för deras arbete och önska dem allt gott inför framtiden. Samtidigt är jag säker på att de steg vi nu tar är nödvändiga för att säkerställa att Oda Group når lönsamhet så att ännu fler kunder kan få uppleva vårt fina kunderbjudande och få mer frihet att leva mer.

Den nya strategin innebär även att ledningsgrupperna inom gruppen konsolideras till en global ledningsgrupp. I samband med detta kliver Mathems tidigare CEO Johan Lagercrantz av sin nuvarande roll som landschef i Sverige, men kommer att finnas kvar som rådgivare till organisationen fram till årsskiftet.

– Jag vill tacka Johan för hans hårda arbete med att driva Mathem under de här omvälvande åren både för vår bransch och omvärlden. Han är en duktig och omtyckt ledare som har lett bolaget genom en enorm utveckling. Jag ser nu fram emot att få fortsätta ta del av hans viktiga kunskap även framöver i hans nya roll som rådgivare på den svenska marknaden, säger Chris Poad.

– Det har varit en otrolig resa på Mathem, och sedemera Oda, under de här fem åren. Att få leda ett så oerhört talangfullt team medarbetare genom både hypertillväxt, skifte till automation och en pandemi som förändrat människors beteendemönster kring e-handel har varit bland det mest utvecklande jag varit med om i min karriär. Det är med värme i hjärtat jag lämnar över till Chris och den globala ledningsgruppen och önskar alla varmt lycka till. Jag ser även fram emot att få stanna kvar under hösten som rådgivare kring Mathems utveckling på den svenska marknaden, säger Johan Lagercrantz.