Jaana Viertola-Truini, CFO, & Linda Ahlerup, CHRO

MatHem välkomnar ny CFO och CHRO till ledningsgruppen

MatHem har under det gångna halvåret ökat sin tillväxt i rekordtakt. Nu tillträder Jaana Viertola-Truini som ny Chief Financial Officer och Linda Ahlerup som ny Chief Human Resources Officer.

Jaana Viertola-Truini tillträdde rollen som CFO på MatHem i augusti. Hon har gedigen erfarenhet av finans, strategi och ledning, och kommer senast från rollen som CFO på Rusta. Dessförinnan arbetade hon med Mondelez (f d Kraft Foods), där hon har haft flertal seniora roller både i Norden och i Europa. Jaana kommer som CFO att ha en nyckelroll i att utveckla MatHems finansiella strategi framåt.

- Jag är oerhört glad och stolt över möjligheten att vara en del av MatHem. Nu ser jag främst fram emot att lära känna verksamheten och medarbetarna, och på sikt också bidra till den fortsatt starka tillväxtresa MatHem är på, säger Jaana Viertola-Truini.

Linda Ahlerup kliver in i rollen som CHRO på MatHem vid årsskiftet. Hon kommer närmast från rollen som Head of HR på maskinuthyrningsföretaget Cramo AB, med 900 anställda. Innan dess har hon arbetat som HR Manager på Spendrups Bryggeri och har även haft ledande befattningar inom HR på BMW. På MatHem, som idag har 1700 medarbetare, kommer Linda att ansvara för organisationens HR-arbete.

- Jag är jätteglad över att ha fått förtroende i rollen som CHRO på MatHem. MatHem är på en mycket spännande resa där jag hoppas kunna tillföra energi och bidra med min erfarenhet. Det skall bli otroligt spännande att få lära känna verksamheten och alla kollegor och vara med och bygga vidare på bolagets starka kultur, säger Linda Ahlerup.

Samtidigt som Linda kliver in i sin nya roll kommer Johanna Lidehäll, som varit interim CHRO, fortsätta arbeta med MatHems HR-organisation som konsult.

Jaana Viertola-Truini och Linda Ahlerup kommer båda att sitta i MatHems ledningsgrupp.

- Jaana och Linda är otroligt viktiga tillskott för MatHems fortsatta utveckling. Med deras erfarenheter och kompetenser stärker vi vårt team ytterligare. Jag ser fram emot ett nära samarbete med dem och resten av ledningsgruppen med ambitionen att fortsätta leda utvecklingen för mat på nätet, säger Johan Lagercrantz, Vd MatHem.

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2018 var 1,35 miljarder kronor. MatHem grundades för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst som möjliggör hemleverans till dörren. Utbudet inkluderar dagligvaror och ett stort utbud av köksprodukter, heminredning och övrigt från Clas Ohlson. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kyl- och frysbilar för att möjliggöra högsta kvalitet och service.