MatHem utökar styrelsen för fortsatt tillväxt

MatHem, där konsumenter kan köpa sina dagligvaror eller sin matkasse på nätet, berättar idag att ett antal nya styrelseledamöter har utnämnts. Jakob Tolleryd och Staffan Mörndal har vid sidan av grundaren Tomas Kull utnämnts till styrelseledamöter och Bengt Jönsson till styrelseordförande.

- Vi förbättrar styrelsens sammansättning som ett led i vår aggressiva tillväxtplan. Under hösten kommer MatHem starta verksamhet i nya städer, ta in nya typer av produkter i sortimentet samt ytterligare förbättra vår service. Det är min övertygelse att allt fler konsumenter går över till att handla mat på nätet och att vi kommer bli mer konkurrenskraftiga tack vare vår kompetenta styrelse, säger MatHems VD Tomas Kull.

- Utökningen av styrelsen är ett naturligt steg efter att vi i våras investerat i bolaget. I den nya styrelsen bidrar Bengt Jönsson med erfarenhet från dagligvaruhandeln och Jakob Tolleryd samt jag själv med flera engagemang inom detaljhandel på nätet, säger Staffan Mörndal som är Verdane Capitals representant i MatHems styrelse.

Tomas Kull är grundare och VD till Mathem.se. Tomas har tidigare bland annat varit VD på Gustavus, arbetat med affärsutveckling, logistikfrågor samt konsumentundersökningar. Från 2005 till 2006 var han styrelseordförande i ICA Kvantum Sickla där grund idén till MatHem presenterades och sedan drevs vidare i egen regi.

Staffan Mörndal är Investment Manager på Verdane Capital där han har arbetat sedan 2006. Staffan var tidigare VD för och en av grundarna till Enkatsu Solutions, ett bolag i hjälpmedelsbranschen. Han sitter i styrelsen på ett antal bolag såsom LensOn.com och EasyArt.se inom detaljhandel på nätet och Prenax, Ikivo och Åkerströms i andra branscher.

Jakob Tolleryd har varit entreprenör i Internetbranschen sedan 1996 och bland annat grundat bolagen Compricer, Easyart och Klikki. Jakob har också tillsammans med David Frykman, skrivit två böcker om företagsvärdering där den senare, Corporate Valuation – an easy guide to measuring value, är utgiven på Financial Times Prentice Hall på ett flertal språk.

Bengt Jönsson har under de senaste 20 åren haft ett flertal ledande befattningar inom marknadsföring och försäljning hos Swedish Match och Kraft Freia Marabou. Bengt har en lång internationell erfarenhet och en bred kunskap om svensk dagligvaruhandel. Han har suttit i flera branschorganisationer för dagligvaruhandeln och har ett stort kontaktnät.

För mer information, kontakta:
Tomas Kull, VD på MatHem.se

Tel: 070-581 12 07;

Mail: tomas@mathem.se; Web: www.mathem.se

MatHem.se är ett av de ledande företagen som erbjuder matinköp via nätet. Företaget har från slutet av 2008 genomfört ett antal pilottester för att säkerställa logistik och service. MatHem.se är i dag det enda företaget i branschen som kombinerar en komplett livsmedelsbutik på nätet samt har abonnemang på färdiga matkassar med återkommande innehåll, recept och tillägg av olika varor. Företaget finns i dag i Stockholm och Uppsala. Ambitionen är att etablera MatHem.se i ytterligare ett antal städer under 2010. Glöm inte att du kan handla mat på nätet redan idag!