MatHem och Fruktbudet expanderar i Skåne

MatHem och Fruktbudet expanderar i Skåne

Efterfrågan på hemleveranser av dagligvaror i Skåne ökar. För att möta behoven hos de nytillkomna och befintliga kunderna, samtidigt som man säkerställer den höga kvalitén, växlar MatHem nu upp och utökar sin lageryta i regionen. Samtidigt flyttar dotterbolaget Fruktbudet in i lokalerna i Malmö.

Efter en sommar med hemester har hemleverans av dagligvaror ökat i hela landet. För MatHem i Skåne syns samma trend och under augusti ökade andelen ordrar med hela 76 procent, jämfört med samma period ifjol. Även MatHem-ägda Fruktbudet har en stark närvaro i Skåneregionen, och under september genomför bolaget flytten till MatHems lokaler.

- Vi såg redan i början av året en stor efterfrågan i södra Sverige och den tendensen ser ut att hålla i sig. Såklart har vi fått en rejäl skjuts av det rådande världsläget, vilket har gjort att vi i snabbt takt fått skala upp hela vår verksamhet under det senaste halvåret. Men vi har också en stark tilltro i att våra kunder i Skåne vant sig vid bekvämligheten i att mathemma och att de kommer fortsätta med det även framöver, säger Johan Lagercrantz, vd på MatHem.

Det är MatHems befintliga lager i Arlöv som utökar sin lageryta, och i och med utbyggnaden huserar man nu på 11 235 kvm, en ökning med 3200 kvm. För Fruktbudet, som blev en del av MatHem för två år sedan, innebär flytten såväl ökad lagerkapacitet, som en anpassad anläggning med ny setup och logistik. Det innebär att hela organisationen nu kan växa i regionen, samtidigt som produktportföljen utökas för kunderna, och att man kan fortsätta leverera produkter av hög kvalitet.

- Fruktbudet har varit starkt i Skåne länge och vi har många trogna och nöjda kunder i området. Genom att flytta in i samma lokaler som MatHem kommer vi dessutom ha möjlighet att utöka vår kapacitet ytterligare och hitta synergier mellan våra verksamheter, vilket kommer gynna våra kunder på ett flertal områden, säger Lars Lindberg, vd på Fruktbudet & CRO B2B MatHem.

Om MatHem i Skåne

• MatHem etablerades i södra Sverige redan 2011, genom att bolaget förvärvade Hemmalivs.se.
  • 2017 öppnade MatHems eget lager i Arlöv i Malmö.
  • Idag jobbar ca 200 personer på MatHem i Skåne, framför allt inom lager och som chaufförer.
  • MatHem levererar i genomsnitt till ca 1200 hushåll i Skåne under en vardag.
  • I Skåne levererar MatHem bland annat till Malmö, Lund, Helsingborg, Båstad, Hässleholm, Kristianstad och Ystad med omkringliggande områden.

Om Fruktbudet i Skåne

• Fruktbudet grundades 1986 och är Skandinaviens största leverantör av fruktkorgar och tillhörande kringprodukter till företag.
  • Fruktbudet i Skåne levererar till ca 1300 företag i Skåne och Köpenhamnsområdet under en vecka.
  • Idag jobbar ca 30 personer på Fruktbudet i Skåne, bland annat med lagerarbete, som chaufförer samt inom kundtjänst och försäljning.

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2018 var 1,35 miljarder kronor. MatHem grundades för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst som möjliggör hemleverans till dörren. Utbudet inkluderar dagligvaror och ett stort utbud av köksprodukter, heminredning och övrigt från Clas Ohlson. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kyl- och frysbilar för att möjliggöra högsta kvalitet och service.