Maskinia förvärvar NTC i Sundsvall

Maskinia förvärvar NTC i Sundsvall

Maskinia har per den 1 oktober 2024 förvärvat EMS dotterbolag NTC AB, en välrenommerad aktör inom eftermarknad och försäljning av entreprenadmaskiner i Västernorrland och Jämtland. Genom detta förvärv stärker Maskinia sin närvaro i regionen och fortsätter sin tillväxtresa mot att bli en av Sveriges ledande maskinleverantörer.

-Vi är mycket stolta och glada över att välkomna NTC till Maskinia. Genom att kombinera vår expertis, erfarenhet och resurser kan vi nu erbjuda ännu bättre service och närhet till våra kunder i regionen. Det här är ett steg norrut och ett stort steg framåt för vår verksamhet och våra kunder i denna region, säger Fredrik Holmquist, VD på Maskinia.

Förvärvet av NTC ger Maskinia möjlighet att erbjuda sina kunder i Gävleborgs, Västernorrland och Jämtlands län en ännu bättre service och eftermarknad. Med NTC som en del av Maskinia kommer kunderna nu att ha närmare tillgång till denna fullserviceanläggning och vår breda produktportfölj.

Nya produkter på Maskinia NTC blir våra varumärken som Develon, Case, Bergmann samt Epiroc. NTC har sedan väldigt många år återförsäljaravtal med LjungbyMaskin och säljer hjullastare i regionen. Nya Maskinia NTC kommer överta återförsäljaravtalet och fortsätta sälja och serva LjungbyMaskin, vilket stärker produktutbudet ytterligare på regionen norra Gävleborg, Västernorrland och Jämtlands län.

För att stärka försäljningsorganisationen har Maskinia anställt Andreas Lundvall, som tidigare har arbetat som säljare för Maskinias återförsäljare Kjellsons Maskin i regionen. Andreas Lundvall kommer att komplettera NTC:s befintliga säljare Pär Goode som tillsammans kommer att möta den ökade efterfrågan på Maskinias produkter.

Maskinia och EMS kommer tillsammans stötta NTC framåt för att övertagandet ska gå bra och säkerställa att kunder får bästa möjliga service. NTC:s team kommer att fortsätta att serva våra befintliga kunder, samtidigt som nya kunder med Develon, Case och Bergmann produkter får en ny fullserviceanläggning centralt i Sundsvall.

-Vi ser fram emot att ta NTC:s duktiga team in i Maskinia-familjen och att fortsätta utveckla vår närvaro i norra Sverige. Vårt mål är alltid att ge våra kunder den bästa tänkbara servicen, och det här förvärvet är en viktig del av att genomföra det i en större del av Sverige, avslutar Fredrik Holmquist.

Ämnen

Maskinia AB är generalagent i Sverige för Develon, Case, Bergmann samt återförsäljare för Epiroc, Husqvarna och Atlas Copcos breda produktsortiment av entreprenadmaskiner, hydraulhammare & övriga redskap. Vi har även ett stort utbud av begagnade entreprenadmaskiner.

Maskinia AB har sitt huvudkontor i Linköping med filialer i Staffanstorp, Göteborg, Munkedal, Jönköping, Kalmar, Stockholm/Järfälla & Sundsvall.

Vi hjälper Dig med maskiner, service, reservdelar samt tillbehör! Naturligtvis samarbetar vi med de ledande leverantörerna på tillbehör samt banker/finansbolag och hjälper Er med en fördelaktig finansiering.

Välkommen in till en personligare maskinpartner!

Daniel Gustavsson

Presskontakt Marknadsansvarig