Bildmontage med pressbilder från Järvaveckan 2023 samt Ahmed Abdirahman, Järvaveckan och Kristina Ossmark, Martin & Servera.

Martin & Servera stöttar Järvaveckans ambitioner att skapa Ett Godare Samtal

Järvaveckans verksamhet bygger broar och gör politik och samhällsfrågor tillgängliga för alla. De, liksom Martin & Servera, tror på kraften i samtalet och möten mellan människor för att driva positiv samhällsutveckling. När Martin & Servera fick frågan om att vara värd för två måltider under årets Järvaveckan var det enda och självklara svaret: Ja, tack!

”Vi delar Järvaveckans vilja att skapa nya möten och öka kunskapen för att bryta utanförskap”, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.

Järvaveckan bjuder i år in till samtalsserien "Ett Godare Samtal". Syftet är att föra samman totalt 200 personer från olika delar av samhället för att samtala och dela perspektiv kring hur vi kan motverka utanförskap och segregation. Allt över en god måltid. Martin & Servera är medvärd för dessa två måltider. Varje måltid har ett tema.

Måltid 1: Entreprenörskap och förebilder (torsdag 30 maj)

Samtal om vikten av goda förebilder och hur vi kan stärka entreprenörskap och arbete. Idag finns flera grupper med lägre sysselsättningsgrad, till exempel personer med utländsk bakgrund och de som bor i socioekonomiskt eftersatta områden.

Måltid 2: Demokrati och valdeltagande (fredag 31 maj)

Samtal om vikten av vår demokrati och valdeltagande med anledning av EU-valet den 9 juni. Det råder stora skillnader i demokratisk delaktighet och valdeltagande bland olika grupper, till exempel unga, personer med utländsk bakgrund och boende i socioekonomiskt eftersatta områden.

---

Järvaveckan vill göra politiken lockande för en bred publik – både för de som är väl insatta i det politiska samtalet och de som nyligen har börjat utforska politikens och samhällsdebattens värld.

”Järvaveckan är en mötesplats där människor från alla samhällsskikt kan komma samman och utforska de gemensamma mål och värderingar som förenar oss, oavsett bakgrund, kultur eller yrke. Vi bygger broar över klyftorna och inspirerar till förändring som gynnar alla”, säger Ahmed Abdirahman.

”En god måltid och ett bra samtal – det är en bra beskrivning av vad våra kunder på Sveriges restauranger erbjuder varje dag. Därför känns det naturligt för oss att bidra i det här sammanhanget. Vi vill vara med och förflytta branschen och samhället i en hållbar riktning”, säger Kristina Ossmark.

Övriga samhällsaktörer som möjliggör och är medvärdar till samtalsserien "Ett Godare Samtal" är Skandias stiftelse Idéer för livet och WorkMan Event.