Digital kokbok med klimatsmarta rätter. Av kockar för kockar. Foto: Joel Nilsson

Martin & Servera presenterar framtidens klimatsmarta krogklassiker i ny digital kokbok

Martin & Servera släpper Framtidens krogklassiker – en digital kokbok där kockar från hela landet presenterar nya sätt att tänka och recept som kan bli framtidens klimatsmarta krogklassiker.

Martin & Servera är marknadsledande restauranggrossist med ambitionen att driva hållbar utveckling för och tillsammans med restaurangbranschen.

-Vi vill med kokboken, Framtidens krogklassiker, visa att det inte behöver vara krångligt att förändra och förnya för en bättre framtid. Det går att bjuda på stora smakupplevelser och samtidigt minska klimatavtrycket, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera-gruppen.

Kockarna som medverkar i Framtidens krogklassiker är:

• Klas Lindberg
  • Eric Hristov
  • Johanna Rampitsch
  • Frida Nilsson
  • Rasmus Johansen
  • Desirée Jaks
  • Louise Johansson
  • Melvin Glimstål

Kockarna som medverkade var överens om att mer växtbaserade råvaror gör menyn mer varierad, spännande och minst lika god för restauranggästerna.

-De produkter vi säljer står för den absolut största delen av klimatavtrycket i Martin & Serveras värdekedja – från produktion till restaurangtallrik. Vi vill inspirera och bidra med kunskap, så att vi alla i restaurangbranschen tillsammans kan ta steget mot framtiden, säger Kristina Ossmark.