Bilder från Järvaveckan när Chefs Camps traineer lagade och serverade mat under kontaktmiddag. Foto: Martin & Servera.

Martin & Servera och Chefs Camp i samarbete för fler unga kockar och ökad inkludering

I Martin & Serveras olika bolag syns dagligen exempel på hur människor med olika förutsättningar och bakgrund växer med jobbet. Chefs Camp vill ge unga en plats i samhället genom ett traineeprogram som bland annat innehåller praktiskt arbete i restaurangköket. Martin & Servera och Chefs Camp inleder nu samarbete med syfte att bygga broar rakt in i restaurangköken.

-Chefs Camp har ett unikt upplägg med stort engagemang för unga människor och för restaurangbranschen, där behovet av utbildade kockar är stort. Vi delar deras ambitioner och vill vara med och driva positiv förändring – för samhället och för branschen, säger Liv Forhaug, vd och koncernchef Martin & Servera-gruppen.

Chefs Camp har startats av kocken och krögaren Melker Andersson, tillsammans med entreprenörerna Alexander Throne-Holst och Casten von Otter, bägge tidigare framgångsrika ledare inom svenska näringslivet.

Huvudansvariga coacher på Chefs Camp är de erfarna kockarna Jimmy Lappalainen och Claes Grahn-Möller.

Trainee-programmet är sex månader och bedrivs på restaurang Skörden på Södermalm i Stockholm. Målet är att öka antalet kockar i restaurangbranschen och samtidigt ge unga en snabb väg till gemenskap och ett riktigt bra yrke.

-Vi startade Chefs Camp för att ge unga en chans till ett roligt och utvecklande yrke. Unga som inte känner en tillhörighet och befinner sig i ett utanförskap, får på det här sättet en gemenskap och en plats i samhället, säger Melker Andersson, krögare och en av grundarna till Chefs Camp.

Nyligen arrangerade Martin & Servera-gruppen två kontaktmiddagar tillsammans med Järvaveckan. Maten lagades och serverades av Chefs Camps traineer.

-Jag var själv med under en av middagarna. Även om samtalet med människor från helt olika yrken, bakgrund och livssituationer var i fokus, så kan jag garantera att maten smakade helt fantastiskt. Och i vår bransch vet vi att samtal flyter lättare om vi samtidigt äter en god måltid, säger Liv Forhaug.